Tugas, tanggungjawab dan etika
kakitangan akademik
Meliputi bidang mengikut (keutamaan)
A. Pengajaran
B. Penyeliaan
C. Penyelidikan dan inovasi
D. Penerbitan
E. Perundingan
F. Persidangan
G. Pentadbiran akademik
H. Keterlibatan/Khidmat masyarakat
I. Keterlibatan pelajar
J.
Pendidikan
Pengajaran
Tugas pengajaran seseorang kakitangan akademik merujuk kepada satu atau lebih daripada tugas-tugas berikut:
1. Kuliah
2. Tutorial
3. Penyeliaan (sama ada bagi pelajar prasiswazah atau pascasiswazah)
4. Penilaian kursus
§ Penyediaan soalan ( ujian, kuiz, peperiksaan dan sebagainya)
§ Peperiksaan (lisan, tulisan) – tugas-tugas berkaitan dengan peperiksaan meliputi pengawasan peperiksaan dan pemeriksaan kertas peperiksaan.
§ Tugasan (kertas projek, esei dan sebagainya.
§ Lain-lain
5. Penilaian tesis/disertasi.
6. Demonstrasi makmal
7. Kerja lapangan
8. Latihan klinikal
9. Latihan/ kerja amali.
10. Latihan mengajar
11. Pemantauan kehadiran pelajar bagi setiap aktiviti pengajaran.
12. Tugas-tugas lain yang difikirkan perlu supaya mutu kursus lebih baik.
PENYAMPAIAN(2010)
1.
Persediaan
a.
Mengemas kini silibus,
profil kursus dan rancangan pengajaran sebelum sesi bermula. Ini meliputi penyediaan objektif kursus, tarjuk yang dililputi, nota
kuliah, tugasan untuk pelajar, agihan penilaian kursus, soalan ujian dan hal
yang berkaitan. Meletakkan dokumen
berkenaan dalam Fail Kursus dan Sistem Pengajaran & Pembelajaran Interaktif
(SPIN)
b.
Sentiasa berkomunikasi secara
berkala dan membuat perancangan dengan pensyarah lain yang terlibat dalam
pengajaran kursus berkenaan agar ada kesinambungan dalam penyampaian.
c.
Memperkukuhkan tahap kesarjanaan
dalam bidang yang diceburi bagi membangkitkan keyakinan pelajar terhadap apa
yang disampaikan kepada mereka
d.
Menetapkan hasil pembelajaran dan
merancang untuk memastikan hasil pembelajaran tersebut tercapai
e.
Memantau keperluan kursus (contohnya
keperluan kerja lapangan/lawatan tapak/perisian) berdasarkan keperluan
Fakulti/Pusat
f.
Mereka bentuk pengalaman
pembelajaran oleh pelajar untuk membina insan kamil
2.
Menarik Minat
a.
Menerangkan liputan, hasil
pembelajaran kursus, skop silibus/profil kursus serta
agihan penilaian kursus pada perjumpaan pertama
b.
Memupuk pelajar untuk menghargai dan
mencintai ilmu yang diajarka kepada mereka (dengan
menjelaskan kaitan ilmu dengan aplikasi dalam kehidupan seharian dan lain-lain)
c.
Memupuk pelajar supaya mempunyak kesabaran dan ketabahan yang tigngi
dalam mempelajari dan menguasai ilmu pengetahuan
d.
Memamerkan
sikap prihatin terhadap keberkesanan proses pengajara
dengan mengambil berat masalah pelajar dalam memahami ilmu yang disampaikan
e.
Penyampaian pengajaran dilakukan
dengan mengambil kira kebolehan, tahap kemahiran dan motivasi yang berbeza di
kalangan pelajar
3.
Kaedah
a.
Menyampaikan ilmu pengetahuan secara
terstruktur dan objektif kepada para pelajar. Maklumat yang disampaikan mestilah betul dan
tepat
b.
Mempraktikkan amalan pengajaran
berkesan
c.
Mengamalkan kaedah penyampaian dua
hala dengan menggalakkan pelajar berinterasi secara
positif. Sentiasa memperkasa pendekatan
Pemusatan Pembelajaran (Learning Centered)
d.
Sentiasa berusaha untuk memperbaiki
kaedah penyampaian dari semasa ke semasa terutamanya berdasarkan maklum balas
daripada pelajar melalui Sistem Penilaian Pengajaran Kursus (SPPK)
4.
Pentadbiran Kuliah
a.
Merekodkan kehadiran pelajar semasa
kuliah dan aktiviti pengajaran secara sistematik. Melaku penyemakan
dari semasa ke semasa agar kehadiran
pelajar mencapai 70%. Memaklumkan kepada
fakulti sekiranya terdaapt pelajar kehadiran kurang
70% pada minggu ke 14
b.
Memohon kebenaran untuk penangguhan
kuliah secara terancang. Memaklumkan
cadangan tempat, masa dan tarikh bari kepada Pengerusi Pusat/Ketua
Jabatan/ketua Program
PENGUKURAN/PENILAIAN
DAN PEPERIKSAAN
1.
Pengukuran/Penilaian
a.
Menilai pelajar berdasarkan kepada
hasil pembelajaran kursus
b.
Menilai kemahiran generik pelajar
c.
Memaklukmkan
pelajar mengenai kaedah/komponen penilaian kuiz/ latihan/ tugasan/peperiksaan
d.
Menyediakan kuiz/latihan/tugasan
berdasarkan kepada hasil pembelajaran kursus
e.
Menyediakan jadual penentu ujian
bagi peperiksan pertengahan dan akhir semester
f.
Membina soalan peperiksaan
berdasarkan kepada jadual penentu ujian.
Soalan-soalan yang dibina meliputi semua tajuk kursus dan merangkumi
semua tahap kognitif
g.
Mempelbagaikan bentuk soalan
peperiksaan
h.
Menyediakan skema jawapan bagi
setiap kertas peperiksaan yang dibina
i.
Memeriksa kuiz/tugasan/peperiksaan
berdasarkan kepada skema yang telah ditetapkan tanpa mengamalkan sikap pilih
kasih
j.
Menilai pelajar sehingga ke aras
yang paling tinggi dalam domain kognitif, psikomotor dan afektif
k.
Menyediakan markah mentah pelajar
bagi setiap komponen yang telah diuji
l.
Melakukan analisis statistic
perihalan bagi setiap komponen yang diuji
2.
Peperiksaan/Penilaian Kursus/Tesis
a.
Memberikan dan menilai kerja kursus
seperti projek dan kaian kes yang mencabar para
pelajar sehingga ke aras yang paling tinggi dalam domain kognitif, psikomotor
dan afektif
b.
Menilai semua hasil pembelajaran
kursus
c.
Menilai semua objektif program
d.
Menyediakan soalan
peperiksaan/gantian/ulangan khas mengikut format dan tarikh yang ditetapkan
e.
Membuat pembetulan soalan seperti
yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Penaksir Soalan (jika ada) dan menyerahkan
semula soalan yang diperbaiki dan soalan asal untuk disahkan oleh Pengerusi
Jawatankuasa Penaksir Soalan
f.
Memusnahkan semua draf soalan peperiksaan
kecuali satu draf asal yang tercatat pindaannya jika ada dan menyimpan satu
salinan soalan akhir dalam bentuk salinan keras dan lembut dengan selamat
g.
Menyemak kelayakan pelajar menduduki
peperiksaan dan memaklumkan kepada kedekanan larangan
pelajar menduduki peperiksaan
h.
Mengawas peperiksaan pada tarikh
yang ditetapkan
i.
Memeriksa kertas jawapan mengikut
skema pemarkahan yang ditetapkan dan memastikan tiada kesilapan dalam pemberian
gred
j.
Menentukan gred kursus bagi setiap
pelajar
k.
Merekod
gred dan menandatangani senarai kehadiran gred
l.
Menyerahkan senarai kehadiran dan
gred keputusan peperiksaan yang lengkap kepada Fakulti/Pusat/Institut
m.
Menyerahkan markah pencapaian hasil
pembelajaran kepada penyelaras program
n.
Menyimpan skrip jawapan untuk tempoh
tiga bulan selepas pengumuman keputusan peperiksaan
o.
Hadir semasa peperiksaan lisan
pelajar yang disedia
p.
Menghantar laporan kemajuan tesis
calon seliaan pada setiap semester
q.
Memeriksa tesis dan menghantar
laporan pemeriksaan tesis mengikut tarikh yang ditetapkan
r.
Memperakukan pembetulan tesis calon
seliaan mengikut cadangan Jawatankuasa Peperiksaan Lisan/Jawatankuasa Pemeriksa
Siswazah
Tugas, tanggungjawab dan etika kakitangan akademik
dalam bidang pengajaran
1. Menyampaikan ilmu pengetahuan kepada para pelajar
2. Mendidik para pelajar untuk menjadi warga negara yang berpengetahuan dan bersahsiah berlandaskan kebenaran, kejujuran dan keadilan.
3. Memupuk serta menggalakkan pelajar untuk menghargai dan menyintai ilmu yang dicurahkan kepada mereka.
4. Memupuk pelajar supaya mempunyai sifat kesabaran, kecekalan dan ketabahan yang tinggi dalam mempelajari dan menguasai ilmu pengetahuan.
5. Membimbing pelajar dalam pemilihan kursus dan program serta memberi nasihat mengenai kerjaya yang akan diceburi oleh pelajar kelak.
6. Melakukan persiapan yang rapi dan secukupnya sebelum proses pengajaran dijalankan. Ini meliputi penyediaan objektif kursus, tajuk-tajuk yang akan diliputi, nota kuliah, tugasan untuk pelajar, soalan ujian dan peperiksaan dan hal-hal yang berkaitan.
7. Memperkukuhkan tahap kesarjanaan dalam bidang yang diceburi bagi membangkitkan keyakinan pelajar terhadap apa yang disampaikan kepada mereka.
8. Menetapkan objektif pengajaran dan memaklumkan kepada pelajar dan memastikan objektif tersebut tercapai.
9. Berusaha sedaya yang mungkin bagi menjadikan sesi pengajaran menarik perhatian dan membangkitkan minat pelajar.
10. Mempamerkan sikap prihatin terhadap keberkesanan proses pengajaran dengan mengambil berat masalah pelajar dalam memahami ilmu yang disampaikan.
11. Menggalakkan pelajar untuk berinteraksi secara positif semasa proses pengajaran.
12. Menggalakkan pelajar untuk bekerjasama dalam proses pembelajaran.
13. Menerangkan dengan jelas kepada pelajar tentang cara penilaian kursus.
14. Memastikan proses penilaian kursus dilakukan dengan penuh adil dan jujur selaras dengan dasar, prinsip dan prosedur penilaian yang telah diputuskan oleh fakulti/jabatan dan dimaklumkan kepada pelajar.
15. Memastikan tugasan pelajar yang diserahkan kepadanya untuk tujuan pemarkahan adalah benar-benar hasil kerjanya, yakni bebas daripada sebarang bentuk ketidakjujuran akademik.
16. Menunaikan tugas pengajarannya dengan penuh adil dan berwibawa dengan mengambil kira kebolehan, tahap kemahiran dan motivasi yang berbeza-beza di kalangan pelajar-pelajarnya.
17. Menyampaikan ilmu dan maklumat yang betul dan tepat kepada pelajar-pelajarnya dengan cara objektif dan tidak menyinggung perasaan kakitangan akademik yang lain.
18. Merahsiakan maklumat peribadi pelajar yang diperolehi semasa sesi runding cara (kaunseling).
19. Melayan semua pelajar secara saksama.
20. Mematuhi dan melaksanakan Kod Amalan Baik ‘ Penyeliaan Pelajar Siswazah’ seperti yang disediakan oleh Pusat Pengajian Siswazah (PPS).
Ciri-ciri Pengajar Cemerlang
1. Menunjukkan komitmen serta disiplin yang tinggi terhadap tugas pengajaran. Ini dapat dilihat menerusi penekanan dan keutamaan yang diberikan oleh beliau kepada tugas ini.
2. Penyediaan bahan pengajaran yang terancang rapi.
3. Tahap kesarjanaan dan keilmuan yang cukup tinggi dalam bidang yang diajar.
4. Mengemas kini bahan pengajaran yang sesuai dengan perkembangan dan pemikiran terkini dalam bidang yang diajar.
5. Melaksanakan pendekatan yang berkesan dalam pengajaran yang berjaya meningkatkan kefahaman dan minat pelajar dan seterusnya pencapaian pelajar.
6. Sentiasa bersedia memperbaiki kelemahan dalam pengajaran dengan bersikap terbuka terhadap pandangan dan maklum balas pelajar dan rakan sekerja.
7. Sentiasa berinteraksi secara mesra dan positif dengan pelajar serta bersedia membantu pelajar dalam mengatasi masalah pembelajaran mereka.
8. Mempunyai reputasi yang cukup baik dan terkenal di kalangan pelajar yang pernah mengambil kursusnya.
9. Diiktiraf oleh rakan sekerja sebagai pengajar contoh.
10. Menyumbang idea dan pemikiran ke arah pemodenan kurikulum dan pendekatan pengajaran yang berkesan.
11. Membimbing tenaga pengajar muda ke arah memantapkan dan mempertingkatkan kualiti pengajaran mereka.
12. Mematuhi etika amalan akademik bersesuaian dengan prosedur ISO (2005)
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA PENGAJARAN
Kakitangan akademik dianggap melanggar etika pengajaran seandainya melakukan perbuatan yang berikut:
1. Tidak menyempurnakan tugas pengajaran sebgaimana yang telah ditetapkan di dalam silibus tanpa alasan yang munasabah atau berpunca daripada kecuaian yang disengajakan
2. Mengamalkan pilih kasih dalam tugas pengajaran dan penilaian
3. Tidak menyediakan fail kursus untuk subjek yang diajar
4. Tidak memberikan kuliah tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan
5. Tidak menyerahkan soalan peperiksaan/gantian/ulangan khas pada tarikh yang ditetapkan
6. Tidak membuat pembetulan kepada soalan seperti yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Penaksir Soalan tanpa alasan yang munasabah
7. Tidak mengawas peperiksaan pada tarikh yang ditetapkan
8. Tidak memeriksa kertas/tugasan mengikut skema jawapan / penilaian yang ditetapkan
9. Membocorkan atau memberitahu soalan peperiksaan kepada pelajar atas dasar pilih kasih atau sebab yang lain, serta memberitahu pelajar gred kursus sebelum kelulusan Senat
10. Tidak menghantar gred kursus pada tarikh yang ditetapkan
11. Tidak menghantar laporan kemajuan tesis calon seliaan pada masa yang ditetapkan
PENYELIAAN(2010)
Penyeliaan
ialah proses memberi tunjuk ajar dan bimbingan akademik kepada pelajar bagi
memantapkan ideanya untuk menghasilkan satu penulisan tesis yang baik dan
berkualiti. Secara amnya penyeliaan meliputi bimbingan
menjalankan penyelidikan dan bimbingan penulisan tesis. Penyeliaan juga melibatkan bimbingan atau
tunjuk ajar yang dijalankan semasa pelajar menjalankan latihan industri atau
kurikulum
TUGAS, TANGGUNGJAWAB DAN ETIKA KAKITANGAN AKADEMIK DALAM
PENYELIAAN
Kod Etika yang
dirujuk di sini terbahagi kepada dua.
Pertama adalah kod etika akademik dan kedua adalah kod etika sosial
Kod Etika
Akademik
1.
Tidak membincangkan masalah university dan pejabat, termasuk masalah dengan
pensyarah lain dengan pelajar anda
2.
Mengelak daripada merendah-rendah
keperibadian dan kebolehan pensyarah dan penyelia lain
3.
Masa pertemuan perlu ditentukan
terlebih awal
4.
Kedua-dua pihak perlu menghormati masa pertemuan. Sekiranya tidak dapat memenuhi masa pertemuan
yang dijanjikan, penyelia atau perlu memaklumkannya terlebih awal, sekurang-kurangnnya sehari sebelum masa pertemuan kecuali dalam
keadaan kecemasan
5.
Sebaik-baiknya, masa pertemuan perlu
dilakukan pada masa pejabat.
6.
Penyelia perlu memberikan jumlah
masa yang mencukupi untuk penyeliaan
7.
Sewaktu pertemuan, penyelia tidak
seharusnya menguruskan kerja-kerja lain
8.
Proses penyeliaan perlu berlangsung
secara professional, bersefahaman dan kedua-dua pihak seharusnya berada dalam
keadaan bersedia
9.
Penyelia perlu menunjukkan rasa
keterlibatan terhadap hasil kerja pelajar
10.
Penyelia seharusnya menulis dengan
jelas maklum balas mengenai projek atau tesis yang telah diperiksa dan membincangkannya
dengan pelajar
11.
Hasil perbincangan di antara
penyelia dengan pelajar adalah rahsia
12.
Prestasi akademik seseorang pelajar
adalah rahsia kecuali atas urusan rasmi
13.
Penyelia perlu berterus-terang dengan pelajar
sekiranya hendak menulis artikel untuk jurnal secara bersama
14.
Menjalankan penyeliaan di tempat
pelajar menjalankan latihan industri atau pratikum
Kod Etika Sosial
1.
Pakaian penyelia dan pelajar
hendaklah sopan
2.
Mengehadkan perbincangan peribadi
kecuali berkaitan dengan kerja penyelidikan dan penulisan projek atau tesis
3.
Perhubungan peribadi antara penyelia
dengan pelajar adalah dilarang
4.
Pelajar yang bermasalah peribadi
yang serius hendaklah dirujuk kepada pihak pengurusan
Jabatan/Pusat/Fakulti/Institut
CIRI-CIRI PENYELIA CEMERLANG
Seseorang
kakitangan akademik atau pensyarah yang diiktiraf sebagai penyelia cemerlang
seharusnya mempamerkan ciri-ciri berikut:
1.
Menunjukkan komitmen serta disiplin
yang tinggi terhadap tugas penyeliaan yang diamanahkan kepadanya
2.
Penyelia seharusnya adalah pakar
dalam bidangnya dan selaras dengan bidang pelajar yang diselia
3.
Menepati masa perjumpaan dengan
pelajar
4.
Walaupun terlalu sibuk, seseorang
penyelia perlu meluangkan masa untuk pelajar di bawah seliaannya mengikut
persetujuan antara pelajar dan penyelia
5.
Berusaha memaklumkan kepada pelajar
sekiranya tidak dapat memenuhi masa pertemuan yang telah dipersetujui
6.
Sentiasa berinteraksi secara mesra
dan professional terhadap pelajar di bawah seliaannya
7.
Mempamerkan sikap prihatin terhadap
pelajar semasa proses penyeliaan
8.
Menggalakkan pelajar untuk
berinteraksi secara positif semasa proses penyeliaan
9.
Melayan semua pelajar di bawah seliaannya
secara saksama
10.
Memberi pujian serta teguran membina
terhadap tugasan yang diajukan oleh pelajar
11.
Mengemas kini rekod penyeliaan
pelajar dari semasa ke semasa
12.
Memberi maklum balas kepada hasil
kerja pelajar dalam tempoh masa yang bersesuaian
13.
Sentiasa bersedia dan boleh menerima
maklum balas daripada pelajar semasa perbincangan berkaitan dengan penyelidikan
yang dijalankan
14.
Menghormati pandangan rakan sekerja
dan tidak memburukkan rakan akademik lain terutamanya penyelia bersama
15.
Tidak membincangkan masalah university atau masalah yang tidak berkaitan
dengan akademik semasa proses penyeliaan
16.
Memberikan sepenuh tumpuan semasa
penyeliaan. Pensyarah atau penyelia tidak
seharusnya membuat kerja lain semasa proses penyeliaan
17.
Menguasai kemahiran berkomunikasi
yang berkesan
18.
Bersikap terbuka dan tidak mudah
menilai seseorang
19.
Memberikan jumlah masa yang
munasabah semasa proses penyeliaan
20.
Menghormati pendapat dan pandangan daripada
pelajar
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA PENYELIAAN
Seorang
kakitangan akademik dianggap melanggar etika penyeliaan seandainya beliau
melakukan perbuatan yang berikut:
1.
Tidak menyempurnakan tugas
penyeliaan sebagaimana yang telah diamanahkan tanpa alasan yang munasabah
2.
Mengamalkan pilih kasih dalam proses
penyeliaan
3.
Tidak mengambil berat tentang
keberkesanan proses penulisan dan masalah yang dihadapi oleh pelajar
4.
Enggan bertemu pelajar untuk tujuan
perbincangan dan perundingan
5.
Melambat-lambatkan urusan
pemeriksaan tesis
6.
Menggagalkan tesis tanpa alasan yang
munasabah
7.
Menyembunyikan maklumat sebenar
8.
Menyelia dalam bidang yang bukan
bidang kepakaran
9.
Tidak mengikuti perkembangan bidang
kepakaran penyelia
10.
Tidak hadir melawat tempat pelajar
menjalankan latihan industri/praktikum seperti yang
telah dipersetujui.
Penyelidikan dan Inovasi(2010)
Penyelidikan dimaksudkan sebagai usaha kreatif yang dijalankan secara bersistem menerusi kaedah dan pendekatan baru bagi menghasilkan ilmu, pemikiran dan teori baru. Langkah selanjutnya dalam suatu penyelidikan ialah penggunaan langsung ilmu, pemikiran dan teori baru yang dihasilkan itu untuk faedah masyarakat, industri dan negara.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik
dalam bidang Penyelidikan
1. Terus-menerus menjalankan kegiatan penyelidikan sepanjang kerjaya akademiknya, terutama penyelidikan dalam bidang pengkhususan dan kepakarannya yang dapat menaikkan imejnya sebagai ilmuwan dan sarjana dan imej Universiti sebagai institusi penyelidikan terkemuka.
2. Mengenal pasti bidang teras (nic) 2010 yang ditetapkan oleh Jabatan, Fakulti, Pusat dan Institut.(2000)
3. Membentuk atau terlibat dalam kumpulan penyelidik yang menjalankan kegiatan penyelidikan dalam bidang teras (nic) tertentu.
4. Menjadikan bidang penyelidikan yang diceburi terkenal di mata masyarakat dan dengan itu dapat menarik ramai pelajar untuk membuat penyelidikan atau mengikuti program ijazah tinggi (pascasiswazah)di Universiti.
5. Berusaha memupuk budaya penyelidikan di kalangan rakan sejawat (khususnya, rakan sejawat yang baru) menerusi bimbingan dan tunjuk ajar tentang selok-belok penyelidikan. Ini termasuk bimbingan tentang mendapatkan maklumat berkenaan dengan geran penyelidikan, penulisan kertas cadangan penyelidikan dan sebagainya.
6. Menunaikan kewajipan sebagai pembimbing dalam kerja penyelidikan kepada pelajar siswazah supaya program penyelidikan ijazah lanjutan pelajar dapat diselesaikan dalam masa yang ditetapkan.
7.
Menjalin hubungan penyelidikan
yang lebih rapat dengan penyelidik dari universiti atau institusi penyelidikan
lain yang terkenal. (dalam dan luar negara)
8. Menjalankan kegiatan penyelidikan dengan menghayati etika dan nilai-nilai kesarjanaan dengan sebaik-baiknya. Apa yang dimaksudkan dengan etika dan nilai kesarjanaan adalah seperti berikut:
a. Menunjukkan komitmen yang tinggi kepada tugas penyelidikan dan memastikan penyelidikan berjalan mengikut perancangan yang ditetapkan.
b. Mengemukakan data eksperimen atau kajian yang sebenarnya dan maklumat-maklumat yang sahih serta mentafsirkan data dan maklumat itu secara ilmiah, yakni tidak menyeleweng fakta.
c. Bertanggungjawab untuk mengemukakan laporan kemajuan dari semasa ke semasa dan juga laporan akhir mengikut jadual yang telah dipersetujui.
d. Bertanggungjawab untuk mendaftar dan melaporkan kepada Fakulti/Jabatan segala penyelidikan yang dilakukan tanpa pembiayaan kewangan(geran).
e. Memberi pengiktirafan yang sewajarnya kepada sumbangan, kerja atau peranan orang lain, sama ada dari segi idea atau material, dalam apa juga bentuk pengumuman atau pendokumentasian mengenai hasil penyelidikan yang telah diperolehi.
f. Merahsiakan sumber maklumat yang diberi oleh seseorang sekiranya diminta berbuat demikian oleh si pemberi sama ada secara lisan atau bertulis dan menggunakan maklumat itu hanya untuk tujuan yang diizinkan oleh pemberinya dan menurut amalan kesarjanaan yang lazim.
g. Menggunakan peruntukan kewangan, sumber-sumber atau kemudahan-kemudahan lain yang diberi kepadanya bagi tujuan penyelidikan dengan amanah, jujur dan cara wajar menurut syarat-syarat yang telah dipersetujui antara penyelidik dengan pihak pengurusan universiti atau mana-mana penyumbang kewangan atau geran penyelidikan berkenaan.
h. Mematuhi etika dan peraturan berhubung dengan:
i. Penyelidikan menggunakan manusia.
ii. Penyelidikan menggunakan haiwan.
iii. Manipulasi gen dan penyelidikan rekombinan DNA.
iv. Keselamatan biology (biosafety).
v. Perlindungan sinaran mengion.
vi. Keselamatan makmal.
vii. Polisi keselamatan universiti.
viii. Memastikan ‘Intellectual Property Right’ terpelihara.
9. Memaklumkan kepada pihak pengurusan universiti tentang sebarang tawaran hadiah/geran penyelidikan dari sumber luar universiti (individu, badan/organisasi, institusi, yayasan dan sebagainya) sebelum menerima tawaran itu untuk mendapatkan persetujuan universiti.
10. Menandatangani sebarang perjanjian dengan pihak luar universiti hanya setelah mendapat kelulusan daripada pihak pengurusan universiti.
Ciri-ciri Penyelidikan Cemerlang
1. Penyelidikan dijalankan dalam bidang yang diutamakan.
2. Penyelidikan yang dijalankan mestilah berpotensi untuk dikembangkan.
3. Keaslian idea dan menunjukkan kebolehgunaan hasil penyelidikan.
4. Hasil penyelidikan mempunyai dampak kepada bidang dan pembangunan negara serta berpotensi untuk diiktiraf sebagai penyelidikan bertaraf dunia.
5. Menghasilkan penerbitan berwasiat pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
6. Kebolehan penyelidik dalam pengurusan penyelidikan.
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM PENYELIDIKAN
Seseorang kakitangan akademik dianggap melanggar etika dalam penyelidikan sekiranya beliau melakukan mana-mana perkara berikut:
1. Memasukkan namanya atau sengaja membenarkan namanya dimasukkan ke dalam senarai anggota penyelidik pada hal dia tidak terlibat langsung dalam kerja-kerja penyelidikan pasukan itu
2. Mendakwa dirinya sebagai penyelidik tunggal dalam projek penyelidikan yang sebenarnya dikendalikannya bersama dengan rakan-rakan penyelidik atau dengan kakitangan bawahannya
3. Menjalankan penyelidikan yang bertentangan dengan peraturan Universiti dan undang-undang negara
4. Membuat pendokumentasian yang tidak betul, misalnya memetik kata-kata atau pendapat orang lain (lisan atau tulisan) tanpa menyebut sumbernya atau membuat petikan yang mengelirukan
5. Memutarbelitkan atau memalsukan data untuk tujuan seperti menyokong teori atau penemuan tertentu yang disenanginya
6. Melakukan penipuan geran penyelidikan atau apa juga sumber kewangan penyelidikan
7. Menyalahgunakan geran/hadiah/bantuan kewangan/peruntukan penyelidikan atau peralatan yang diterimanya
8. Tidak memberi laporan kemajuan/akhir mengikut jadual yang telah ditetapkan
Penerbitan
Penerbitan adalah meliputi semua jenis tulisan yang diterbitkan (iaitu, dicetak) oleh penerbit rasmi yang diiktiraf dan tulisan tersebut telah menjalani proses penilaian oleh penilai yang dilantik. Setiap penulisan biasanya dicirikan oleh nombor ISBN. Istilah manuskrip atau mimeograf pula merujuk kepada sebarang tulisan atau karya yang belum diterbitkan. Hasil penulisan, sama ada dalam bentuk penerbitan atau manuskrip/mimeograf adalah seperti berikut:
1. Buku (sama ada dari hasil penyelidikan atau lain-lain).
2. Artikel dalam jurnal.
3. Bab dalam buku.
4. Monograf.
5. Penerbitan tak berkala.
6. Prosiding seminar.
7. Laporan teknikal/kertas seminar.
8. Rencana dalam majalah, akhbar atau seumpamanya.
9. Abstrak dalam prosiding.
10. Ulasan buku.
Hasil karya ahli akademik tidak semestinya dalam bentuk penulisan tetapi dalam bentuk produk seperti:
1. Perisian komputer.
2. Rakaman audio-visual dan yang seumpamanya.
3. Gubahan atau ukiran dan sebagainya.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik dalam bidang Penerbitan
1. Dikehendaki menerbitkan semua hasil penyelidikan yang telah selesai dijalankan.
2. Berusaha untuk menerbitkan semua kertas yang pernah dibentangkan dalam seminar, persidangan dan perjumpaan seumpamanya, terutama yang diadakan di peringkat antarabangsa.
3. Menerbitkan buku teks yang sesuai dalam bidang pengajaran dan pengkhususannya, sama ada yang berupa tulisan aslinya atau terjemahan yang berkualiti tinggi dari bahasa asing.
4. Memaklumkan kepada Fakulti/Jabatan semua hasil penerbitannya setiap tahun.(2000)
5.
Merekod
dalam SSPU semua maklumat penerbitan yang dihasilkan pada setiap tahun berkenaan(2010)
6. Memastikan bahawa dalam menghasilkan sesuatu karya penerbitan, kakitangan akademik mematuhi undang-undang hak cipta di dalam mahupun di luar negara.
7. Memastikan bahawa dalam proses menghasilkan sesebuah karya penerbitan, kakitangan akademik mematuhi etika kesarjanaan dan mengelakkan diri daripada melakukan plagiarisme atau daripada dituduh terlibat dalam perbuatan itu.
8. Berusaha menerbitkan hasil karya dala Bahasa Melayu bagi memperluaskan lagi penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
Ciri-ciri Penerbitan Cemerlang.
1. Mengutamakan isi dan sumbangan dalam bidang ilmu karya tersebut.
2. Keaslian karya yang dihasilkan oleh pengarang.
3. Terdapat penemuan baru dalam karya tersebut.
4. Memperlihatkan pendekatan baru dalam karya yang dihasilkan.
5.
Dirujuk (cited) oleh sarjana lain
sama ada di peringkat kebangsaan dan antarabangsa
PERILAKU
YANG MELANGGAR ETIKA DALAM PENERBITAN: PLAGIARISME
1. Takrif Plagiarisme – Plagiarisme adalah perbuatan mengambil idea, tulisan, data atau rekaan orang lain dan mendakwa idea, tulisan, data atau rekaan itu adalah hasil daripada usahanya sendiri
Plagiarisme boleh berlaku secara lisan dan juga dalam bentuk tulisan. Antara contoh amalan plagiarism oleh seseorang termasuklah mangambil program dan fail komputer, reka bentuk penyelidikan, bentuk-bentuk ucapan, idea, data makmal atau ujian diagnostik, slaid klinikal, gambaran dan juga maklumat yang menjadi kepunyaan orang lain melainkan maklumat itu sudah menjadi pengetahuan umum
2. Beberapa contoh amalan plagiarism ialah:
a. Menerbitkan tuilsan dalam bentuk rencana, makalah, kertas ilmiah atau buku yang seluruhnya atau sebahagian besarnya ditulis oleh orang lain atas nama sendiri sebagai pengarang
b. Menerbitkan tulisan dalam bentuk rencana, makalah, kertas ilmiah atau buku yang dikrang bersama dengan orang lain, atas nama sendiri sebagai pengaran tunggal
c. Menggunakan kedudukan, status dan pengaruh (Dekan/Pengarah/Ketua Jabatan/Bahagian) untuk memaksa pensyarah muda atau pelajar memasukkan namanya ke dalam senarai penyelidik bersama bagi sesuatu projek penyelidikan atau ke dalam senarai pengarang bersama sesebuah karya penerbitan sedangkan dia tidak memberi apa-apa sumbangan yang melayakkannya dianggap sebagai penyelidik atau pengarang bersama.
d. Mengambil data ilmiah hasil penyelidikan orang lain seperti keputusan makmal atau hasil kerja lapangan atau data yang diperolehi menerusi penyelidikan perpustakaan, sama ada yang diperolehi menerusi penyelidikan perpustakaan, sama ada yang sudah atau belum diterbitkan, dan menjadikannya sebahagian dari kajian ilmiahnya tanpa membuat pengiktirafan yang sewajarnya terhadap sumber yang sebenar.
e. Menggunakan data atau hasil penyelidikan yang didapati menerusi kerja usaha sama (collaborative work) tanpa mendapat persetujuan rakan-rakan penyelidiknya
Perundingan
Perundingan merupakan aspek penting dalam aktiviti akademik. Menerusi perundingan seseorang kakitangan akademik dapat menyalurkan kepakarannya kepada pihak luar yang memerlukan dalam usaha menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Kejayaan sesuatu perundingan bergantung kepada:
1. Ilmu dan kemahiran yang dimiliki oleh perunding
2. Kewujudan hubungan mesra dan professional antara perunding dengan klien
3. Kefahaman yang mendalam tentang masalah yang hendak diselesaikan
4. Kemam;puan menyelesaikan projek perundingan dalam tempoh yang dietapka
5. Ketelusan (integrity) dan akauntabiliti perunding semasa menjalankan perundingan
6. Berkebolehan untuk bekerjasama dengan perunding lain dalam menyelesaikan projek perundingan yang dijalankan
7. Kerjasama daripada pusat tanggungjawab (PTJ) di mana perunding itu berada
Dalam konteks UKM, beberapa syarikat telah ditubuhkan di
bawah UKM Holdings Sdn Bhd
yang berperanan mempromosikan bidang kepakaran yang ada di UKM. Ia juga berindak
sebagai perantara antara perunding dengan klien yang terdiri daripada pihak
industri atau kerajaan apabila tenaga pakar di UKM diperlukan. Syarikat tersebut adalah:
1.
UKM Pakarunding
Sdn. Bhd.
2.
UKM Kesihatan Sdn.
Bhd.
3.
UKM Unipeq
Sdn. Bhd.
4. UKM Perunding Kejuruteraan dan Arkitek Sdn. Bhd.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik
dalam bidang Perundingan.
1. Kakitangan akademik perlu meletakkan kerja perundingan sebagai salah satu aktiviti penting selain daripada aktiviti asasi yang lain seperti pengajaran, penyelidikan dan sebagainya.
2. Kakitangan akademik perlu melihat kerja perundingan sebagai peluang untuk berkongsi kemahiran dan kepakaran dengan pihak yang memerlukan. Ia juga harus dilihat sebagai saluran untuk membina beberapa keterampilan diri seperti kemahiran interpersonal, komunikasi dan sebagainya.
3. Kakitangan akademik perlu berusaha mempelbagaikan kegunaan ilmu dan kepakaran yang dimiliki bagi menjadikan Universiti lebih berdaya saing dalam bidang perundingan.
4. Segala urusan perundingan yang hendak dijalankan oleh seseorang kakitangan akademik dengan pihak luar diwajibkan dibuat melalui Biro Rundingan UKM (UKM Holdings) demi menjaga kepentingan semua pihak, iaitu penerima khidmat perundingan, perunding dan Pengurusan Universiti.
5. Kakitangan akademik yang menjalankan kerja perundingan hendaklah mempamerkan sikap profesional di samping sikap amanah, jujur dan cekap dengan mematuhi semua syarat perundingan dan menjauhi sebarang bentuk penyelewengan demi menjaga nama baik universiti.
6. Kakitangan akademik hendaklah berpegang kepada kebenaran dan ketulusan serta menjauhkan diri daripada terlibat dalam sebarang bentuk plagiarisme semasa menjalankan kerja-kerja perundingan.
7. Kakitangan akademik yang terlibat dalam kerja perundingan hendaklah memaklumkan kepada Biro Rundingan UKM tentang apa-apa perkara yang berkait dengan syarat dan perjanjian serta perlindungan undang-undang kepada pihak perunding bagi melicinkan perjalanan kerja perundingan.
8. Kakitangan akademik haruslah memastikan semua pembayaran daripada penerima khidmat perundingan bagi kerja-kerja perundingannya dibuat melalui Biro Rundingan UKM (salah satu syarikat di bawah UKM Holdings Sdn. Bhd) . Segala bentuk pembayaran menerusi saluran lain hendaklah mendapat persetujuan pihak Biro Rundingan.
Ciri-ciri perundingan cemerlang
1. Perundingan yang dijalankan mestilah berasaskan bidang kepakaran kakitangan yang terlibat dan menampilkan imej bahawa beliau mewakili UKM.
2. Perunding mempamerkan sikap profesional di samping sikap amanah, jujur dan cekap dalam menjalankan kerja perundingan.
3. Perundingan tersebut dapat mengharumkan nama UKM, sekali gus memberi keyakinan kepada pihak luar untuk terus menggunakan kepakaran yang ada di UKM.
4. Kerja perundingan yang dijalankan dapat menjana kewangan kepada UKM.
5. Kakitangan yang terlibat menggalakkan rakan lain untuk turut serta dalam kerja perundingan yang sedang berjalan ataupun yang akan datang.
6.
Kerja perundingan dapat
menyelesaikan masalah klien menerusi gabungan kepakaran akademik dan praktikal
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM PERUNDINGAN
Seseorang kakitangan akademik dianggap telah melanggar etika dalam menjalankan perundingan sekiranya beliau melakukan mana-mana perkara berikut:
1. Tidak memaklumkan aktiviti yang dijalankan kepada pihak Jabatan/Fakulti dan syarikat di bawah UKM Holdings Sdn. Bhd.
2. Memberi tumpuan yang melampau (masa atau tenaga) kepada perundingan sehingga boleh menjejaskan tugas rasmi lain di jabatan atau Fakulti
3. Menjalankan aktiviti perundingan yang bercanggah dengan peraturan Universiti dan menyalahi undang-undang negara
4. Menggunakan nama Universiti bagi mendapatkan kebenaran menjalankan aktiviti perundingan tetapi untuk peribadi
5. Memburukkan nama Universiti atau mana-mana pegawai atau bahagian di Universiti semasa menjalankan perundingan
Persidangan
Menghadiri Persidangan
Persidangan adalah wadah rasmi bagi kakitangan akademik untuk menyalurkan penemuan, idea atau teori baru yang diperolehi daripada kerja penyelidikan. Penyertaan dalam seminar memberi peluang kepada kakitangan akademik untuk berkongsi maklumat dan pandangan dengan rakan-rakan lain yang mungkin menjalankan penyelidikan bidang yang serupa atau berkaitan. Maklum balas yang diperolehi semasa pembentangan kertas dalam persidangan akan membolehkan seseorang penyelidik memantapkan lagi kualiti input, proses dan output penyelidikan yang dijalankan.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik
yang menghadiri persidangan
1. Kakitangan akademik perlu melihat penyertaan di dalam seminar, persidangan dan yang seumpamanya sebagai medan untuk memantapkan tahap kesarjanaan dalam bidang yang diceburi.
2. Di samping memberi peluang untuk meningkatkan tahap kerjaya akademiknya, kakitangan akademik perlu mengambil peluang semasa berseminar untuk membina jaringan akademik dengan rakan lain, khususnya institusi luar, baik dalam mahupun luar negara.
3. Setiap kakitangan akademik harus menyertai persidangan di dalam dan di luar negeri secara aktif, iaitu bukan hanya sekadar sebagai peserta tetapi bersedia membentangkan kertas kerja.
4. Di samping mendapat biaya dari universiti untuk menyertai sesuatu seminar, kakitangan akademik juga perlu berikhtiar mencari sumber-sumber kewangan dan penaja lain yang bersedia memberi bantuan.
5. Proses membimbing tenaga akademik muda untuk berani tampil membentangkan kertas di seminar atau persidangan hendaklah dijalankan oleh tenaga akademik yang lebih senior. Ini boleh dilakukan menerusi perkongsian kertas kerja antara kedua-dua pihak.(2005)
6.
Setiap
kakitangan akademik yang menyertai persidangan hendaklah membentangkan kertas
kerja beliau di seminar fakulti atau jabatan sebelum membentangkannya di
seminar yang akan dihadiri.(2005)
7. Kakitangan yang telah menghadiri persidangan mestilah menyerahkan laporan penyertaan persidangan yang dihadirinya kepada Urus setia Persidangan Universiti.
8. Fakulti atau jabatan yang menganjurkan persidangan hendaklah memastikan kertas-kertas persidangan itu diterbitkan dalam bentuk prosiding.(2000)
9. Setiap kakitangan akademik yang menerima bantuan kewangan dari pihak luar (pihak penganjur) untuk membiayai penyertaannya dalam mana-mana persidangan hendaklah memaklumkan kepada pengurusan Universiti.
10. Setiap kakitangan akademik harus menyertai persidangan di dalam dan luar negara secara aktif.(2005)
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM MENGHADIRI
PERSIDANGAN
Seseorang kakitangan akademik dianggap melanggar etika yang berkait dengan menhadiri persidangan jika beliau melakukan mana-mana perbuatan berikut:
1. Menghadiri persidangan tanpa mendapat kelulusan pihak Universiti.
2. Tidak membentangkan kertas yang diterima untuk dibentangkan dalam persidangan (walaupun beliau hadir) tanpa alasan yang munasabah
3. Menyalahgunakan cuti bagi menghadiri persidangan untuk tujuan lain
4. Tidak memaklumkan kepada pihak pengurusan Universiti tentang bantuan kewangan yang diterima dari pihak Universiti bagi tujuan membiayai sebahagian atau seluruh perbelanjaan persidangan yang hendak dihadirinya.
Menganjurkan
persidangan
Persidangan adalah medan percambahan ilmu
dan perkembangan pemikiran dan idea mutakhir tentang sesuatu isu dalam sesuatu
bidang. Tugas menganjurkan persidangan biasanya diserahkan kepada fakulti atau
jabatan. Ini kerana penganjuran sesuatu persidangan bukanlah perkara yang mudah
dan biasanya ia memerlukan penglibatan tenaga kerja yang ramai. Peringkat perancangan meliputi
aspek berikut:
1. Skop persidangan
(mengikut bidang atau tema tertentu)
2. Taraf persidangan (sama
ada peringkat kebangsaan atau antarabangsa)
3. Tempat dan tarikh
persidangan
4. Pembiaya dan yuran
persidangan
5. Bilangan kertas kerja
dan sesi persidangan (sama ada bersiri atau selari)
6. Penganjur persidangan
7. Kertas jemputan dan penceramah yang terlibat serta hal-hal pengurusan semasa persidangan(2010)
Tugas,
Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik yang menganjurkan persidangan
1. Fakulti atau jabatan(Fakulti/Pusat/Institut) bersetuju dengan idea mengadakan persidangan mengikut bidang atau tema tertentu dan memberikan sokongan sepenuhnya kepada penubuhan sebuah jawatankuasa persidangan di peringkat fakulti (PTJ). Sokongan ini meliputi galakan dan arahan kepada ahli-ahli untuk terlibat dalam penganjuran persidangan dan pelbagai kemudahan yang diperlukan.
2. Fakulti perlu memastikan tajuk atau tema persidangan tidak melibatkan isu yang menjejaskan kepentingan dan undang-undang negara atau mencemarkan nama baik negara dan universiti. Bagi penganjuran persidangan peringkat antarabangsa kelulusan hendaklah diperolehi terlebih dahulu dari pihak kerajaan.
3. Jawatankuasa persidangan di fakulti membuat perancangan yang perlu dari sudut pemilihan tarikh, masa dan tempat persidangan serta tempoh masa persediaan yang mencukupi. Biasanya, tempoh persediaan yang diperlukan bagi persidangan peringkat kebangsaan ialah 1 tahun manakala persidangan antarabangsa memerlukan persediaan sekurang-kurangnya 2 tahun lebih awal.(2000)
4. Jawatankuasa persidangan membentuk beberapa Jawatankuasa kecil bagi melicinkan pengurusan persidangan. Ini meliputi jawatankuasa program persidangan, urus setia persidangan, jawatankuasa kewangan, jawatankuasa logistik dan sebagainya.(2000)
5. Pengerusi jawatankuasa persidangan hendaklah membentangkan kertas cadangan persidangan di mesyuarat Fakulti dan setelah diperakui di peringkat Fakulti ia dibawa ke mesyuarat Jawatankuasa Persidangan peringkat universiti.
6. Jawatankuasa Persidangan Fakulti perlu memastikan pengurusan persidangan berjalan lancar, khususnya pengurusan kewangan yang melibatkan yuran peserta, pembiayaan oleh penaja, pembayaran caj untuk tempat persidangan serta untung rugi daripada mengadakan persidangan. Akaun persidangan hendaklah telus dan boleh dipercayai kesahihannya sehinggalah akaun persidangan ditutup dengan rasminya.
7.
Jawatankuasa
Persidangan memastikan kertas-kertas yang dibentangkan diterbitkan sebagai
prosiding persidangan, monograf atau jurnal ilmiah.2005
8. Jawatankuasa Persidangan menjalankan ‘post-mortem’ dan memberi laporan akhir kepada Fakulti/Universiti mengenai persidangan yang telah dianjurkan.
9.
Fakulti atau
jabatan yang menganjurkan persidangan hendaklah memastikan kertas-kertas
persidangan itu diterbitkan dalam bentuk prosiding.(2005)
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM MENGANJUR
PERSIDANGAN
Penganjur dianggap melanggar etika menganjur persidangan jika berlaku perkara berikut:
1. Menganjurkan persidangan tanpa mencapat kelulusan pihak Universiti
2. Menganjurkan persidangan yang membabitkan isu yang boleh menjejaskan nama baik Universiti serta melanggar undang-undang negara
3. Berlaku penyelewengan dalam pengurusan kewangan persidangan
Pentadbiran Akademik
Peranan pentadbiran akademik di Fakulti dan Jabatan adalah untuk memastikan segala urusan akademik seperti pelaksanaan program akademik, pengurusan sumber (manusia, kewangan, peralatan),pengurusan proses akademik seperti pengajaran, peperiksaan dan sebagainya berjalan lancar dan berkesan.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik berkaitan
dengan pentadbiran
1. Membina hala tuju yang jelas menerusi penggubalan misi dan matlamat Fakulti, Jabatan dan sebagainya secara muafakat dan berasaskan persetujuan bersama.
2. Menguruskan sumber (manusia, kewangan dan peralatan, teknologi (2010))secara cekap dan berkesan.
3. Memimpin dan membimbing tenaga akademik yang baru dan lama dalam memahami hala tuju Fakulti dan Jabatan serta memupuk budaya muafakat dan kerja berpasukan dalam segala aktiviti akademik.
4. Menjadi perantara/penghubung dan jurucakap antara warga di Fakulti dengan pihak Pengurusan Universiti.
5. Membina hubungan jaringan(2010) dan kerjasama yang erat antara Fakulti/Jabatan dengan pihak luar universiti.
6. Berkebolehan dalam membuat keputusan yang boleh memberi kebaikan kepada ahli dan Fakulti/Jabatan serta dapat menangani masalah yang timbul secara berkesan.
7. Menjadi contoh ‘role model’ kepada ahli yang lain dari sudut kesarjanaan akademik dan kepimpinan.
Ciri-ciri pentadbir cemerlang
1. Menunjukkan kualiti kepimpinan yang cemerlang, misalnya berkemampuan mempengaruhi pemikiran dan tindakan ahli dalam segala isu yang diketengahkan serta menjadi sumber inspirasi dan menjadi contoh akademik yang baik kepada ahli lain.
2. Mempunyai kebolehan dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah secara berkesan dalam apa jua isu yang ditangani.
3. Membawa Fakulti/Institut/Pusat/Program/Jabatan (2010) ke tahap cemerlang menerusi kejayaan akademik seperti prestasi cemerlang dalam pengajaran, penyelidikan, penerbitan dan sebagainya. Perkara ini boleh diukur menerusi pelbagai anugerah yang dimenangi sama ada di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
4. Sentiasa mencari jalan dan peluang baru untuk membina hubungan dan kerjasama yang erat antara fakulti/jabatan dengan pihak luar.
5.
Sentiasa menggalakkan penambahbaikan
dan inovasi dalam pengurusan dan pentadbiran serta kecemerlangan akademik.(2010)
Khidmat Masyarakat.
Ditakrifkan sebagai sesuatu bentuk khidmat atau sumbangan kemahiran seseorang kakitangan akademik dalam pelbagai aktiviti dan jawatankuasa yang berkaitan dengan ilmu, kepakaran dan wibawa di peringkat antarabangsa, kebangsaan, negeri, badan-badan organisasi rasmi dan tidak rasmi dan juga dalam masyarakat umum.
Terdapat sembilan jenis khidmat masyarakat yang boleh disumbangkan oleh warga universiti kepada masyarakat:
1. Penglibatan dalam pertubuhan bidang kepakaran, misalnya sebagai presiden atau ahli jawatankuasa persatuan, institut atau badan Ikhtisas, fellow dan sebagainya.
2. Penglibatan dalam jawatankuasa ‘pakar’ secara lantikan, misalnya ahli jawatankuasa kerja, jawatankuasa teknikal, ahli panel dan sebagainya.
3. Perlantikan sebagai pakar rujuk, penasihat, atau perunding.
4. Sumbangan ‘umum’ (luar bidang kepakaran) secara lantikan.
5. Syarahan umum, misalnya syarahan/ceramah untuk kesedaran awam, program motivasi dan sebagainya.
6. Penulisan popular, misalnya penulisan dalam majalah, akhbar, buletin dan sebagainya.
7. Sumbangan idea dan pandangan dalam media massa/elektronik (undangan untuk majlis forum/wawancara di TV, radio)
8. Kerja editorial, pentafsir dan penilai akademik misalnya menjadi ahli sidang penyunting jurnal ilmiah, dilantik sebagai penilai/pemeriksa luar, pengulas buku atau makalah dan sebagainya.
9. Penglibatan dalam projek masyarakat, misalnya terlibat dalam penganjuran projek di sekolah, kawasan luar bandar, rumah anak yatim dan sebagainya.
Tugas, Tanggungjawab dan Etika Kakitangan akademik
berkaitan dengan Khidmat Masyarakat.
1. Memaklumkan kepada ketua jabatan, dekan dan sebagainya tentang penglibatan beliau dalam sesuatu khidmat masyarakat.
2. Memastikan kegiatan khidmat masyarakat itu tidak menjejaskan nama baik UKM
3. Memastikan kegiatan
keterlibatan masyarakat selaras dengan hasrat UKM untuk mensejahterakan
masyarakat(2010)
4. Memastikan kegiatan
yang dijalankan selaras dengan tanggungjawab hakiki di UKM(2010)
5. Memastikan kegiatan yang dijalankan tidak menjejaskan masa dan urusan rasmi beliau di Jabatan, Fakulti dan sebagainya.
6. Mengambil inisiatif untuk menggalakkan lebih ramai kakitangan akademik dan bukan akademik serta pelajar dalam penganjuran atau penglibatan sesuatu khidmat masyarakat.
7. Memastikan sesuatu aktiviti masyarakat akan mengharumkan nama UKM di mata masyarakat.
Ciri-ciri Khidmat Masyarakat yang Cemerlang
1. Menampakkan sumbangan ilmu dan kepakaran kakitangan akademik yang terlibat dalam menjayakan khidmat masyarakat.
2. Terdapat hasil yang positif daripada khidmat masyarakat yang diberikan.
3. Mendapat maklum balas positif (penghargaan) daripada pihak yang menerima sumbangan khidmat masyarakat.
4.
Memperlihatkan
pengurusan yang cekap dan berkesan (masa, sumber manusia dan kewangan) dalam
mengendalikan khidmat masyarakat.(2005)
5. Melibatkan pelbagai
pihak dan kepakaran dalam aktiviti keterlibatan masyarakat yang dijalankan
6. Membina dan meluaskan
jaringan kepakaran dalam keterlibatan masyarakat
7. Menunjukkan kelestarian
dalam menjalankan aktiviti kemasyarakatan
8. Meningkatkan
kesejahteraan manusia dan alam sekitar(2010)
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM KETERLIBATAN
MASYARAKAT
Ahli akademik dianggap melanggar etika dalam menjalankan keterlibatan masyarakat sekiranya melakukan mana-mana perkara berikut:
1. Tidak memaklumkan dan mendapatkan kelulusan (PTJ) dalam penglibatan aktiviti yang dijalankan
2. Memberi tumpuan yang melampau (masa atau tenaga) kepada keterlibatan masyarakat sehingga boleh menjejaskan tugas hakiki
3. Menjalankan aktiviti yang bercanggah dengan peraturan Universiti dan menyalahi undang-undang negara
4. Menggunakan nama Universiti bagi mendapatkan kebenaran menjalankan aktiviti keterlibatan masyarakat tetapi untuk kepentingan peribadi
5. Memburukkan nama baik Universiti, bahagian di Universiti, mana-mana pegawai atau luar university semasa menjalankan keterlibatan masyarakat
6. Menjejaskan nama baik negara atau agensi kerajaan atau mana-mana pegawai berkaitan sama ada dalam menjalankan khidmat masyarakat
7. Melanggar etika kerja professional dalam menjalankan aktiviti keterlibatan masyarakat
KETERLIBATAN
PELAJAR
Keterlibatan pelajar merupakan
mana-mana aktiviti ahli akademik secara wajib dan sukarela yang mampu mensejahterakan pelajar serta meningkatkan kecemerlangan
akademik dan citra universiti.
Keterlibatan pelajar oleh ahli
akademik meliputi pelbagai aktiviti bersama pelajar di peringkat fakulti,
kolej, pusat dan universiti. Ia boleh
dijalankan secara berkumpulan mahupun individu dengan menekankan penggunaan
kepakaran yang ada. Tujuan keterlibatan
pelajar oleh ahli akademik adalah untuk:
1. Membimbing pelajar
dalam aspek kemahiran generik
2. Mewujudkan hubungan
positif antara pelajar, ahli akademik serta warga universiti
3. Membantu pelajar
mewujudkan sistem sokongan sosial, emosi, dan akademik dalam kalangan rakan
sebaya
4. Membantu pelajar
membina jaringan dengan industri dan dunia sebenar
Antara contoh keterlibatan pelajar
ialah:
1. Menjalankan
penyelidikan tindakan berteraskan pelajar
2. Mengimplimentasikan inovasi penyelidikan
dalam hubungan dengan pelajar
3. Menjadi pakar rujuk dan
perunding dalam kegiatan dan isu para pelajar
4. Menjadi penasihat
kepada persatuan, kelab dan program mentor-mentee
5. Melibatkan diri secara
aktif bersama pelajar di peringkat fakulti, kolej, pusat dan universiti
TUGAS DAN
TANGGUNGJAWAB AHLI AKADEMIK DALAM KETERLIBATAN PELAJAR
Ahli akademik perlu mengambil kira
perkara-perkara berikut dalam keterlibatan pelajar:
1. Memaklumkan dan
mendapatkan kelulusan Ketua Pusat Tanggungjawab (PTJ) sebelum menjalankan
sesuatu aktiviti pelajar
2. Memastikan kegiatan
keterlibatan pelajar selaras dengan hasrat UKM untuk mensejahterakan
pelajar
3. Memastikan kegiatan
yang dijalankan selaras dengan tanggungjawab hakiki di UKM
4. Mengambil inisiatif
untuk menggalakkan lebih banyak penyertaan warga UKM dalam sesuatu khidmat
pelajar
5. Memastikan sesuatu
aktiviti khidmat pelajar akan mengharumkan nama UKM di mata pelajar
PROGRAM
MENTOR-MENTEE
Tanggungjawab Fakulti
Program mentor-mentee merupakan
salah satu aktiviti khidmat masyarakat yang dianjurkan oleh fakulti dan
melibatkan seorang mentor (ahli akademik) dengan beberapa orang mentee
(pelajar). Fakulti bertanggungjawab menstrukturkan
program mentor-mentee seperti berikut:
1. Menyediakan pensyarah
dengan pengetahuan dan kemahiran mentoran melalui
latihan dan bahan rujukan
2. Membahagikan pelajar
(mentee) dan pensyarah yang membimbing (mentor) mengikut kesesuaian dan
kepentingan Fakulti
3. Memberi peluang (tempat
dan waktu) kepada mentor dan mentee berinteraksi
4. Memantau perkembangan
setiap kumpulan mentoran yang sedang berjalan
TANGGUNGJAWAB
PENSYARAH
Tanggungjawab sebagai ahli
akademik yang dilantik sebagai mentor, adalah seperti berikut:
1. Mengenal pasti pelajar
di bawah seliaan, dan mengambil maklumat seperti nombor telefon, alamat
keluarga, serta rekod perkembangan akademik
2. Perjumpaan dengan
pelajar untuk berkenalan antara mentor dengan mentee dan antara mentee, serta
penerangan tentang proses mentoran
3. Perbincangan tentang
aktiviti yang akan dijalankan oleh kumpulan.
Pensyarah dan pelajar memberi cadangan tentang aktiviti yang mereka akan
jalankan
4. Menjalankan aktiviti,
membuat refleksi pengalaman pembelajaran, dan penambahbaikan untuk aktiviti
seterusnya
5. Mentor bertanggungjawab
memberi respons kepada mentee tentang perkembangan kemahiran generic mereka
yang diperhatikan semasa aktiviti
6. Mentor membincangkan
dengan (PTJ) berkenaan mentee jika diperlukan
AKTIVITI
PROGRAM MENTOR-MENTEE
Aktiviti program mentor-mentee
boleh dijalankan dalam kampus mahupun luar kampus. Berikut adalah jenis-jenis aktiviti yang
sesuai dijalankan:
1. Perbincangan kumpulan
tentang isu semasa berkenaan penyesuaian kehidupan mahasiswa
2. Aktiviti khidmat
masyarakat seperti gotong-royong, membantu mangsa banjir, melawat rumah
kebajikan, dan membuat jaringan dengan organisasi khidmat masyarakat.
3. Pertandingan sukan,
kebudayaan, inovasi dan lain-lain yang dianjurkan dalam ataupun luar kampus
4. Mengadakan lawatan ke
tempat yang menarik
5. Majlis ramah mesra yang
tidak formal antara mentor dan mentee seperti sambutan hari jadi, kenduri
kesyukuran, majlis berbuka puasa, dan lain-lain
ETIKA
DALAM HUBUNGAN PERMENTORAN
Program mentor-mentee sangat
menekan usaha dan proses komunikasi untuk meningkatkan kemahiran generik
pelajar. Untuk itu, terdapat etika permentoran yang mesti dipatuhi oleh mentor dan
mentee. Antaranya ialah:
1. Menghormati mentee
sebagai insan – Mentor perlu mengambil kira kepentingan mentee dalam semua
tindakan yang diambil. Ini bermaksud
keputusan yang diambil dan kegiatan yang dirancang perlulah dirasai sebagai
sesuatu yang adil oleh mentee. Soalan
yang perlu ditanya dalam membuat perancangan ialah:
a. Apakah kesan sesuatu
kegiatan kepada mentee dari aspek waktu, wang, emosi, pemikiran, serta amalan
budaya dan agama?
b. Apakah tujuan sesuatu
kegiatan dijalankan ialah untuk kepentingan (fizikal, mental, emosi, dan
sosial) mentor sahaja?
2. Etika kerahsiaan - Program mentor-mentee melibatkan perbincangan
tentang perkembangan kemahiran generic individu pelajar, oleh itu terdapat
isu-isu peribadi yang mungkin timbul.
Oleh itu, mentor perlu memahami etika kerahsiaan seperti menyimpan
rahsia, dan tidak membincangkan isu-isu peribadi pelajar kecuali dengan
pihak-pihak berkepentingan sahaja.
Mentor juga perlu mendidik mentee-mentee lain untuk mengamalkan
kemahiran menyimpan rahsia. Bagaimanapun
terdapat situasi di mana mentor perlu
menghubungi pihak berkepentingan seperti pegawai atasan universiti, Dekan, ibu
bapa, dan penaja dalam melaporkan kes mentee apabila:
a. Tingkah laku mentee
akan menimbulkan bahaya pada diri sendiri
b. Tingkah laku mentee
akan menimbulkan bahaya pada orang lain
c. Tingkah laku mentee
melanggar undang-undang negara dan universiti
3. Hubungan professional –
Mentor perlu mewujudkan hubungan professional dengan mentee. Ini bermakna, adalah tidak beretika jika
mentor mewujudkan hubungan lain dengan mentee seperti hubungan cinta,
perniagaan, pemberian sesuatu khidmat oleh mentee sebagai balasan kepada
bimbingan yang diberikan oleh mentor.
Mentor bertanggungjawab menentukan hala tuju hubungan ini dan tidak
menggalakkan atau membenarkan mentee berinteraksi dengannya dalam cara yang
tidak professional
PERSATUAN
PELAJAR
Persatuan pelajar berperanan untuk
meningkatkan penglibatan pelajar dengan pelbagai aktiviti dan program yang
dapat melahirkan insan kamil dan berketerampilan. Di UKM terdapat PTJ yang
bertanggungjawab untuk memastikan pelaksanaan
aktiviti dan program oleh persatuan pelajar diselaraskan seperti berikut:
1. Tanggungjawab Jabatan
Perkhidmatan Pelajar (JPPel)
a. Pendaftaran persatuan
dan penasihat
b. Mengawasi perjalanan
mesyuarat agung dan laporan mesyuarat tersebut.
Persatuan yang gagal mengadakan mesyuarat agong
dan pemilihan exco baru pada tempoh yang telah
ditetapkan dianggap tidak aktif lagi dan boleh dimansuhkan.
2. Tanggungjawab Pusat
Perkembangan Pelajar (PPP)
a. Meluluskan semua
aktiviti yang dijalankan oleh persatuan di dalam dan luar kampus. Kelulusan menjalankan aktiviti ini hanya akan
diberikan kepada persatuan/kelab/pertubuhan pelajar yang berdaftar dengan
Jabatan Perkhidmatan Pelajar dan berstatus aktif sahaja.
b. Memantau aktiviti dari
semasa ke semasa
c. Membuat penyelarasan
dan menyediakan kemudahan peruntukan kewangan dan sebagainya.
3. Tanggungjawab Penasihat
Persatuan
a. Memantau dan memberi
khidmat nasihat kepada persatuan
b. Menyemak, membimbing
serta menyokong proposal/cadangan aktiviti persatuan sebelum diajukan untuk
kelulusan PPP
c. Menghadiri mesyuarat
tahunan persatuan
4. Aktiviti Persatuan
a. Mengeratkan hubungan
positif antara ahli persatuan
b. Memupuk nilai dan
kemahiran yang sesuai dengan matlamat penubuhan persatuan
CIRI-CIRI
PENASIHAT DAN MENTOR CEMERLANG
Penasihat dan mentor yang
cemerlang mempunyai ciri-ciri berikut:
1. Mempunyai pengetahuan
dan pengalaman untuk berorganisasi
2. Membina kuasa dalaman
melebihi kuasa fizikal supaya mampu membimbing, mengarah dan mengawal ahli
dalam apa jua tindakan yang dilakukan
3. Cekap dalam mengatur,
mengurus dan mentadbir
4. Mempunyai minat dalam
membimbing organisasi pelajar
5. Mampu untuk memupuk
bakat pemimpin dalam kalangan pelajar UKM yang dapat dikembangkan melalui
kegiatan berpersatuan kerana ia dapat mematangkan pemikiran terutama dalam
membuat keputusan, merancang, melaksana dan menilai setiap aktiviti yang
dijalankan
6. Mempunyai kebolehan
bersosial yang merangkumi kemampuan untuk berinteraksi, berkomunikasi dan
berhubung dengan orang lain yang dapat meningkatkan kredibilitinya sebagai
seorang penasihat persatuan pelajar
7. Mempunyai kebolehan
berfikir berdasarkan alasan yang munasabah dan bukti yang nyata serta mampu
mengambil tindakan yang sesuai tanpa dipengaruhi oleh perasaan cemburu, khianat
dan berdendam.
8. Memastikan persatuan
pelajar yang dipimpin selari dengan hala tuju, falsafah, visi dan misi
Universiti Kebangsaan Malaysia
PERILAKU
YANG MELANGGAR ETIKA SEBAGAI PENASIHAT PERSATUAN DAN MENTOR
Ahli akademik dianggap melanggar
etika sebagai penasihat persatuan dan mentor sekiranya melakukan mana-mana
perkara berikut:
1. Tidak memaklumkan
kepada pihak Jabatan/Fakulti/Pusat/Institut mengenai aktiviti di luar bidang
tugasan hakiki kakitangan UKM
2. Menggunakan persatuan
pelajar bagi menjalankan aktiviti untuk kepentingan peribadi
3. Memburukkan nama UKM
atau mana-mana pegawai universiti semasa menjalankan aktiviti lain seperti
persatuan pelajar
4. Menjalankan aktiviti
yang bercanggah dengan hala tuju, falsafah, visi dan misi Universiti Kebangsaan
Malaysia
5. Mengutamakan tugasan
sebagai penasihat pelajar dengan mengabaikan tugas hakiki yang disandang di UKM
6. Menjalin hubungan yang
tidak professional dengan pelajar
PENDIDIKAN
Reka Bentuk dan
Pembangunan Kurikulum
Reka bentuk dan pembangunan kurikulum pengajian di UKM
mengambil kira keperluan Kerangka Kelayakan Malaysia (KKM), pendekatan
Pembelajaran Berasaskan Hasil (PBH) dan arahan kerja Sistem Pengurusan Kualiti
ISO Pengurusan Pengajian Prasiswazah dan Siswazah.
Keperluan
Kerangka Kelayakan Malaysia
Untuk mereka bentuk dan membangunkan kurikulum berdasarkan
keperluan (KKM), perkara berikut perlu diambil kira:
1.
Kredit Minimum - Secara umumnya, program sarjana muda
memerlukan tidak kurang dari 120 kredit (480 jam pembelajaran) dan sarjana,
tidak kurang dari 40 kredit (1600 jam pembelajaran). Program PhD tidak dikreditkan. Bagi aras lain seperti diploma siswazah,
sijil pascasiswazah dan diploma pascasiswazah, kredit minimum adalah diberikan
dalam jadual 3.1.
2.
Mengehadkan beban pembelajaran untuk
membolehkan pelajar menjalankan aktiviti lain yang amat diperlukan untuk
membangun sahsiah mereka. Dalam hal ini
UK telah menetapkan lebih kurang 20 jam kredit setiap semester dengan mengambil
kira 14 minggu pembelajaran, 2 minggu persiapan untuk penilaian dan 2 minggu
penilaian.
3.
Membenarkan keluwesan julat masa
program pengajian. Jika sesuatu program
dikendalikan dengan mengadakan dua semester panjang dan satu semester pendek
setiap tahun, maka lebih banyak kursus boleh diambil dalam sesuatu tahun dan
tempoh masa program yang berkaitan boleh dipendekkan.
4.
Memberikan kreativiti kepada
institusi mereka bentuk program
masing-masing untuk memenuhi pelbagai keperluan dan mod pembelajaran
seperti sepenuh masa atau separuh masa, e-pembelajaran, pembelajaran berasakan
masalah, pembelajaran berasaskan kerja dan sebagainya.
5.
Penentuan aras program boleh dilihat
daripada hasil Pembelajaran Program dan penting untuk mendapatkan
akreditasi. Bagi program ijazah sarjana
muda (dengan kepujian), ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah di UKM adalah
pada aras 6,7 dan 8. Sebagai contoh,
sarjana muda yang terletak pada aras 6, dianggap sebagai persiapan untuk
memulakan kerjaya. Program pada aras ini
mestilah mampu menghasilkan graduan pada tahap berikut:
a.
Mempamerkan pengetahuan dan
kefahaman prinsip dan bahan yang tinggi dan pengetahuan yang terkehadapan dalam bidang pengajian.
b.
Menunjukkan profesionalisme dalam
penggunaan pengetahuan dan kefahaman dalam bidang pengajian.
c.
Berkebolehan menerangkan dan
menyampaikan maklumat, idea, masalah, penyelesaian kepada pelajar dan bukan
pakar.
d.
Berkebolehan mendapatkan dan
menggunakan data dan maklumat untuk menyelesaikan masalah serta membuat
keputusan yang mengambil kira aspek sosial, saintifik dan etika.
e.
Berkebolehan bekerja dalam satu
pasukan dan memiliki kemahiran hubungan antara insan.
f.
Memiliki kemahiran belajar secara
autonomi yang tinggi untuk maju ke
peringkat pascasiswazah.
6.
Matlamat program mestilah menyokong
matlamat pendidikan UKM dan keperluan pihak berkepentingan.
7.
Kandungan dan hasil pembelajaran
yang berasaskan hasil pembelajaran yang mengambil kira beban pelajar. Satu kredit telah ditetapkan lebih kurang 40 jam masa pelajar dalam satu semester. Beban pelajar yang munasabah bagi satu
semester 14+3 minggu (masa pembelajaran + peperiksaan) ialah lebih kurang 20
kredit setiap semester.
8.
Struktur serta kaedah pembelajaran
dan pengajaran amat penting untuk mencapai kemahiran bukan akademik seperti
berkebolehan bekerja dalam kumpulan, keyakinan diri dan kepimpinan.
9.
Penilaian yang menguji pencapaian
hasil pembelajaran amat penting kerana peperiksaan yang biasa dilakukan akan
dapat menilai kemahiran bukan akademik.
Misalnya, pengukuran kebolehan berkomunikasi tidak boleh dilakukan
dengan peperiksaan, tetapi ia boleh dilakukan dengan pemerhatian secara
langsung.
PENDEKATAN
PEMBELAJARAN BERASASKAN HASIL
1.
Pendekatan PBH menuntut pembuktian
hasil pembelajaran dipamerkan oleh pelajar, dalam aspek tingkah laku yang boleh
diperhatikan dan diukur, atau produk yang dihasilkan, setelah pelajar melalui
proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dengan berkesan.
2.
Kualiti sesuatu program pengajian
dapat dinilai dari kemampuan graduan nya untuk melaksanakan peranan dan
tanggungjawab mereka dalam masyarakat.
3.
Setiap program pengajian perlu
dibina agar pelajar yang mengikuti program tersebut mencapai semua domain hasil
pembelajaran seperti yang telah ditetapkan oleh MQA mengikut peringkat
pengajian yang tertentu. Bagi peringkat
pengajian tahap sarjana muda, terdapat lapan domain hasil pembelajaran, iaitu:
a.
Ilmu dalam bidang pengajian yang
diikuti
b.
Kemahiran praktis
c.
Kemahiran sosial serta tanggungjawab
sosial
d.
Etika, profesionalisme dan
kemanusiaan
e.
Komunikasi, kepimpinan, dan
kemahiran kerja berpasukan
f.
Berfikiran analitis, kritis dan
mampu menyelesaikan masalah
g.
Mampu melakukan pembelajaran
sepanjang hayat dan pinta mengurus maklumat
h.
Mahir mengurus dan mempunyai
kemahiran keusahawanan
4.
Bagi peringkat pengajian ijazah
sarjana, kurikulum yang dibina perlu
memenuhi keperluan berikut:
a.
Menunjukkan pengetahuan dan kefahaman lanjutan
atau tambahan daripada tahap sarjana muda dan membangun atau mengguna idea
lazimnya dalam konteks penyelidikan.
b.
Menggunakan pengetahuan dan
kefahaman bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan bidang pengajian dalam
situasi baru dan konteks multidisiplin.
c.
Mengintegrasi
pengetahuan dan mengurus perkara kompleks.
d.
Membuat penilaian dan keputusan
dalam keadaan tanpa atau dengan maklumat terhad, mengambil kira tanggungjawab sosial
dan etika yang berkaitan
e.
Menyampaikan rumusan, pengetahuan
dan rasionalnya kepada pakar dan bukan pakar dengan jelas
f.
Menguasai kemahiran belajar untuk
terus maju dengan autonomi yang tinggi
5.
Bagi peringkat pengajian ijazah
kedoktoran, kurikulum yang dibina perlu memenuhi keperluan berikut:
a.
Menunjukkan kefahaman sistematik dan mendalam
tentang satu disiplin pengajian serta penguasaan kemahiran dan kaedah
penyelidikan berkaitan bidang tersebut
b.
Menunjukkan kebolehan menjana,
mereka bentuk, melaksana dan mengubahsuai sebahagian besar proses penyelidikan
dengan keutuhan kesarjanaan
c.
Menyumbang kepada penyelidikan asal
yang melebarkan persempadanan ilmu melalui disertasi mendalam yang telah dibentang dan dipertahankan mengikut standard antarabangsa termasuk penulisan dalam
penerbitan ber wasit antarabangsa
d.
Membuat analisis kritikal, penilaian
dan sintesis idea baru dan kompleks
e.
Berkomunikasi dengan rakan, komuniti
sarjana dan masyarakat umum tentang bidang kepakaran
f.
Menggalakkan kemajuan teknologi,
sosial dan kebudayaan dalam masyarakat berasaskan ilmu dalam konteks akademik
dan professional
6.
Setiap program pengajian mempunyai
matlamat program, objektif program, dan hasil pembelajaran program
7.
Matlamat program merujuk kepada
penyataan tentang tujuan umum sesuatu program pengajian itu diwujudkan
1.
Objektif program pula merujuk kepada
penyataan-penyataan yang memperincikan tujuan umum program pengajian tersebut
secara khusus satu persatu. Ia jua perlu
selaras dengan domain hasil pembelajaran pengajian tinggi sesuai dengan
perkembangan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa
2.
Hasil pembelajaran program pengajian
ialah penyataan tentang kompetensi yang akan diperolehi
oleh pelajar yang mengikuti program pengajian terbabit dalam domain
pembelajaran yang telah ditetapkan dalam KKM mengikut tahap pengajian tertentu,
seperti pada tahap sarjana muda, diploma lepasan ijazah, sarjana dan doctor
falsafah
3.
Matlamat, objektif, dan hasil
pembelajaran program pengajian perlu dibina dengan merujuk kepada pihak
berkepentingan seperti ahli akademik, pakar bidang, majikan dan pelajar.
4.
Penyataan matlamat, objektif, dah
hasil pembelajaran program perlu diwartakan kepada pelajar dan pihak-pihak berkepentingan
5.
Hasil pembelajaran program perlu
disemak secara berkala bagi memastikan hasil pembelajaran tersebut masih
relevan dan sesuai. Antara mereka yang
boleh dirujuk ialah pihak industri, alumni, komuniti, dan rakan kesepakaran di
peringkat antarabangsa
6.
Matlamat, objektif, dan hasil
pembelajaran setiap program pengajian perlu selari dan menyokong pengajian
perlu menyumbang kepada pencapaian Matlamat Pendidikan UKM, dan penyataan hasil
pembelajaran program pengajian tidak boleh bercanggah dengan matlamat tersebut.
7.
Pencapaian hasil pembelajaran
program pengajian perlu menyumbang kepada Misi dan Visi UKM, dan penyataan
hasil pembelajaran program pengajian tidak boleh bercanggah dengan Misi dan
Visi tersebut.
8.
Hasil pembelajaran program pengajian
perlu dipetakan dengan Matlamat Pendidikan UKM, dan juga dipetakan dengan Misi
dan Visi kea rah pencapaian Matlamat Pendidikan UKM, Misi, Visi, dan selaras
dengan Falsafah UKM
9.
Pencapaian semua hasil pembelajaran
program pengajian perlu di sumbang oleh pencapaian hasil pembelajaran semua
kursus yang diikuti dalam modul program terbabit
10.
Justeru, setiap kursus perlu
mempunyai hasil pembelajaran kursus yang menyumbang kepada pencapaian beberapa
hasil pembelajaran program pengajian terbabit.
Secara kolektifnya, pencapaian hasil pembelajaran semua kursus
menyumbang kepada pencapaian kesemua hasil pembelajaran program
11.
Hasil pembelajaran kursus tersebut
perlu dimuatkan di dalam struktur atau pro forma kursus agar setiap pelajar
yang mengikut kursus berkenaan tahu dan sedar tentang matlamat pengajaran dan
pembelajaran kursus terbabit yang dinyatakan dalam bentuk hasil pembelajaran
kursus
12.
Pemetaan hasil pembelajaran kursus
dengan hasil pembelajaran program perlu ditunjukkan dalam struktur setiap
kursus agar tenaga pengajar dan pelajar sedar tentang tanggungjawab mereka
dalam mencapai hasil pembelajaran kursus dan hasil pembelajaran program
pengajian.
13.
Setiap program pengajian perlu
menunjukkan bagaimanapun penaksiran dan penilaian dibuat bagi membuktikan
tercapai nya hasil pembelajaran program pengajian tersebut, seperti melalui
ujian sumatif, ujian formatif, pembentangan,
penghasilan produk, perlaksanaan proses dan perlaksanaan projek.
SISTEM
PENGURUSAN KUALITI ISO
Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 Pengurusan
Pengajian Prasiswazah dan Siswazah atau SPK MS ISO 9001:2008 PPPS meliputi enam
proses utama iaitu:
1.
Reka Bentuk Program Pengajian
2.
Promosi dan Pengambilan Pelajar
3.
Pendaftaran Pelajar
4.
Pengajaran
5.
Pengurusan Peperiksaan
6.
Pengijazahan
Bagi tujuan pengukuran pula, 15 objektif kualiti pensijilan
MS ISO 900:2008 PPPS telah ditetapkan seperti berikut:
1.
Memastikan program pengajian secara kerja
kursus dinilai semula sekurang-kurangnya setiap lima tahun sekali
2.
Memastikan pengiklanan penawaran
program dalam media cetak dan elektronik disahkan oleh Fakulti/Institut/Pusat
3.
Memaklumkan tawaran kemasukan pelajar
baru selewat-lewatnya dua minggu sebelum tarikh mula semester
4.
Menghebahkan maklumat pendaftaran
kepada pelajar lama sekurang-kurangnya tiga minggu sebelum tarikh pendaftaran
5.
Memastikan pendaftaran pelajar
dilaksanakan seperti perancangan
6.
Mengendalikan kuliah selaras dengan
perancangan pengajaran
7.
Mencapai skor kepuasan pengajaran di
Fakulti/Pusat/Institut secara purata melebihi 70%
8.
Memastikan peratusan pelajar yang
gagal menamatkan pengajian dalam tempoh maksimum pengajian tidak melebihi 10%
9.
Memaklumkan jadual peperiksaan
kepada pelajar sekurang-kurangnya seminggu sebelum peperiksaan bermula
10.
Memastikan tiada kesilapan dalam
kertas soalan
11.
Memastikan tiada kesilapan dalam
pemarkahan peperiksaan dan kemasukan gred
12.
Memaklumkan keputusan peperiksaan
kepada pelajar sebelum semester bermula
13.
Memastikan tesis diperiksa dan
dinilai dalam tempoh masa tiga bulan selepas tesis dihantar kepada pemeriksa
14.
Memaklumkan kepada pelajar tarikh
penerimaan ijazah selewat-lewatnya sebulan sebelum majlis konvokesyen
15.
Memastikan skrol sedia untuk
diedarkan selewat-lewatnya seminggu selepas majlis konvokesyen
Mengikut Arahan Kerja ISO bagi Reka Bentuk Program
Pengajian, perkara berikut perlu diberikan perhatian:
1.
Arahan Kerja Penyediaan, Pengesahan
dan Kelulusan Program Pengajian Baru
2.
Arahan Kerja Pemakaian dan
Pelaksanaan Program Pengajian
3.
Arahan Kerja Semakan Program
Pengajian
4.
Arahan Kerja Penyediaan, Pengesahan
dan Kelulusan Kursus
5.
Arahan Kerja Pemantauan Kursus
CIRI-CIRI
PEMBANGUNAN KURIKULUM CEMERLANG
Pembangun kurikulum cemerlang mempunyai ciri-ciri seperti
berikut:
1.
Mengambil kira pandangan daripada
pihak-pihak berkepentingan seperti majikan, industri, alumni, ibu bapa dan
sebagainya
2.
Menyokong pencapaian Visi dan Misi
UKM bagi setiap kurikulum yang dibangunkan dan kaedah penyampaiannya mestilah
dapat mencapai Matlamat dan Hasil Pembelajaran Program dan seterusnya matlamat
pendidikan UKM
3.
Menerapkan dan mengukur pencapaian
Matlamat Pendidikan UKM di mana setiap kursus dan aktiviti kokurikulum dalam
sesuatu program mesti menerapkan dan mengukur sekurang-kurangnya satu ciri
boleh ukur ini dan setiap program secara menyeluruh mesti memberikan sumbangan kepada semua ciri ini dengan
seimbang. Penyelarasan program mesti
melihat hasil pembelajaran setiap kursus dan aktiviti kokurikulum untuk
memastikan ianya berlaku
4.
Bertepatan dengan Kerangka Kelayakan
Malaysia (KKM) dan hasil pembelajaran program mesti mencapai aras yang
dikehendaki dalam (KKM)
5.
Memenuhi keperluan akreditasi untuk
setiap program supaya ia mendapat pengiktirafan dari badan professional atau
memadai sekiranya mendapat akreditasi dari MQA
6.
Memenuhi sistem pengurusan kualiti
yang baik yang mana sentiasa mendapatkan maklum balas dari semua pihak
berkepentingan dan mendapatkan data yang
berkaitan dengan kualiti. Semua data
dan maklumat perlu dianalisis untuk digunakan dan menambah baik berbagai-bagai
program yang dijalankan. Perkara ini
boleh dimantapkan lagi dengan adanya
(ISO). Semua proses penting yang
terlibat dalam perjalanan satu-satu program perlu dimasukkan dalam prosedur
(ISO)
7.
Membangunkan pelajar sehingga
mencapai aras yang professional dari segi pengetahuan (kognitif), kemahiran
(psikomotor) dan sikap (afektif)
PERILAKU YANG MELANGGAR ETIKA DALAM MEREKA BENTUK DAN MEMBANGUN KURIKULUM
Kakitangan
akademik dianggap melanggar etika sekiranya melakukan perkara berikut sewaktu
mereka bentuk dan membangun kurikulum:
1.
Tidak menyempurnakan tugas
pengajaran sebagaimana yang telah ditetapkan dalam silibus
tanpa alasan yang munasabah atau berpunca daripada kecuaian yang disengajakan
2.
Tidak berusaha dengan bersungguh-sungguh
supaya para pelajar mencapai hasil pembelajaran yang telah ditetapkan, termasuk
hasil pembelajaran yang bersifat kemahiran dan sikap. Termasuk juga dalam hal ini pensyarah tidak
berusaha mendidik para pelajar untuk mencapai Matlamat Pendidikan UKM
3.
Mengamalkan pilih kasih dalam
pengajaran-pembelajaran dan penilaian
4.
Tidak mengambil berat tentang
keberkesanan proses pengajaran pembelajaran dan masalah yang dihadapi oleh
pelajarnya
5.
Membocorkan atau memberikan soalan
peperiksaan kepada pelajar atas dasar
pilih kasih atau sebab-sebab lain, serta memberikan markah kepada
pelajar sebelum kelulusan senat
6.
Melakukan penilaian ke atas pelajar
dengan tidak berpandukan kriteria yang jelas
7.
Tidak mengambil bahagian yang
bersungguh-sungguh supaya program pengajian yang melibatkan dirinya mendapat
akreditasi dan memenuhi sistem pengurusan kualiti ISO(2010)
PENGKOMERSILAN
DAN HARTA INTELEKTUAL
Pengetahuan dan kepakaran
kakitangan akademik perlu disalurkan kepada masyarakat, terutama sekali dunia
komersil. Oleh itu, kakitangan akademik
mesti digalakkan untuk terlibat dengan penyelidikan yang melibatkan organisasi
komersil supaya pengetahuan dan
kepakaran mereka boleh dipindahkan dan dimanfaatkan oleh industri dan
masyarakat. Walau bagaimanapun,
perlaksanaan kerja pengkomersilan ini mesti mengikut
garis panduan dan polisi yang ditetapkan oleh Universiti dari segi
tanggungjawab dan etika:
Faedah yang boleh diperolehi UKM dan kakitangan daripada aktiviti ini termasuk:
1. Pengukuhan hubungan
dengan pelanggan luar
2. Meningkatkan reputasi
professional
3. Pemindahan teknologi
4. Penjanaan pendapatan
5. Penemuan baru untuk
tujuan penerbitan dan pengkomersilan
Aktiviti komersil melibatkan
eksploitasi atau pembangunan hasil penyelidikan, terutama harta intelek,
(intelektual property – IP) atau kepakaran di UKM untuk tujuan komersil. Ini termasuk aktiviti perundingan dan
penyelidikan kontrak yang dibenarkan oleh UKM.
Semua isu berkaitan intelek mesti
dirujuk pada bahagian pendaftaran harta intelek UKM, manakala pengkomersilan pula mesti dirujuk pada bahagian pengkormesilan UKM.
Penyelidikan kontrak dan
perundingan dengan agensi luar, walaupun dibenarkan oleh UKM, mungkin akan
melibatkan isu kerahsiaan, pemilihan dan penjanaan harta intelek dan publication restrictions. Isu Harta Intelek boleh melibatkan perkara
berikut:
1. Paten
2.
Plant varieties
3. Reka bentuk industri
4. Reka bentuk litar
5. Cap dagangan
6. Hasil seni, penulisan
7. Program komputer dan
bahan multimedia
8. Penemuan saintifik
9. Rahsia dagangan dan
maklumat rahsia
Pemilihan harta intelek daripada
aktiviti penyelidikan komersil akan ditentukan berdasarkan Polisi Harta Intelek
dan Polisi Pengkomersilan UKM yang di kuatkuasakan.
TUGAS,
TANGGUNGJAWAB DAN ETIKA MENJALANKAN PENGKOMERSILAN
Dalam menjalankan pengkormesilan, hal berikut perlu diberikan pertimbangan.
1. Aktiviti mesti
diluluskan oleh badan yang bertanggungjawab di UKM
2. Pembahagian masa antara
tanggungjawab hakiki dengan aktiviti pengkomersilan
mesti diseimbangkan bergantung pada tahap kemajuan aktiviti, atas budi bicara
pengurusan universiti
3. Kakitangan tersebut
mesti mempunyai kelayakan, pengalaman dan kepakaran yang sesuai untuk
menjalankan aktiviti pengkomersilan
4. Kakitangan
bertanggungjawab untuk menjaga kepentingan dan reputasi UKM semasa menggunakan
kemudahan dan peralatan milik UKM
5. Kakitangan yang
terlibat mestilah memahami sepenuhnya hak, tugas, dan tanggungjawab mereka
6. Kakitangan mesti
mematuhi garis panduan, polisi dan prosedur yang dikuatkuasa
oleh UKM
7. Pendapatan daripada aktiviti
pengkormesilan mesti mengambil kira pulangan yang
adil kepada UKM, tanpa menjejaskan kesempurnaan kerja yang dijalankan
8. Kakitangan mesti
menjalankan kerja dengan sempurna dan professional dan bukan bertujuan untuk
faedah peribadi atau wujudnya sebarang conflict
of interest antara kepentingan peribadi
dengan tanggungjawab sebagai kakitangan UKM
9. Kakitangan tidak
dilindungi oleh university jika aktiviti pengkomersilan
dilakukan secara peribadi atau tidak dilaksanakan melalui sistem pengurusan pengkormesilan UKM
CIRI-CIRI
MENJALANKAN PENGKOMERSILAN CEMERLANG
Sesuatu kerja pengkormesilan
yang dianggap cemerlang mempunyai cirri-ciri berikut:
1. Kakitangan yang
menjalankan aktiviti pengkormersilan mesti memastikan
bahawa aktiviti ini adalah terancang dan tidak mengganggu tugas hakiki
2. Kakitangan perlu
memastikan bahawa projek komersil telah diperincikan dari segi kewangan dan
masa serta mendapat persetujuan daripada pihak pengurusan universiti
3. Pengkormesilan mestilah hanya
melibatkan produk yang telah mempunyai pendaftaran harta intelek supaya
kepentingan semua pihak dapat dijaga
4. Kakitangan perlu
memastikan bahawa kos projek telah mengambil kira pulangan kepada universiti,
terutama sekali kepada fakulti tempat kakitangan bertugas
5. Laporan prestasi mesti
dihantar kepada pihak yang terlibat dan universiti supaya pencapaian jejak
kunci (milestone) dapat dipantau dan disahkan
6. Kemungkinan berlakunya
conflict of interest antara pihak terlibat mesti ditangani dahulu dengan
merujuk kepada polisi Harta Intelek dan Polisi Pengkomersilan
UKM yang dikuatkuasakan
PERILAKU
YANG MELANGGAR ETIKA MENJALANKAN PENGKOMERSILAN
Aktiviti pengkomersilan
sepatutnya:
1. Tidak mengabaikan hak
UKM dengan mementingkan diri sendiri
2. Tidak memindahkan
sumber milik universiti (manusia atau bahan) keluar daripada aktiviti
penyelidikan, pengajaran dan pentadbiran UKM
3. Tidak menambahkan beban
atau bebanan yang tidak seimbang kepada kakitangan lain
4. Tidak mengganggu proses
mendapat dan mendaftar harta intelek bagi menjaga kepentingan UKM
5. Tidak menimbulkan
konflik dengan tugas hakiki
6. Tidak menjejaskan
reputasi UKM
7. Tidak menjalankan
aktiviti pengkomersilan yang melebihi masa yang
sepatutnya, tanpa izin dari pihak pengurusan UKM