Menguruskan maklumat data pelajar dan kakitangan OKU UKM.
Menguruskan sistem sokongan,kemudahan dan bantuan kepada Warga OKU dan pelawat OKU.
Menguruskan kes sokongan mengikut setiap individu OKU.
Melaksanakan dan berkolaborasi dalam program pengupayaan, pembangunan dan pemerkasaan pelajar serta kakitangan OKU UKM.
Memproses semua cadangan dan aduan pelajar, kakitangan dan pelawat OKU dalam semua perkhidmatan UKM.
Penyelaras Pegawai Perhubungan OKU (PP-OKU) di setiap PTj.
Melaksanakan program atau latihan kesedaran, kefahaman dan keupayaan bagi warga UKM.
Memproses dan menilai keperluan Warga OKU dalam aspek emosi, psikologi dan fizikal yang memerlukan bantuan mengikut perkhidmatan.
Mempertingkatkan usaha kerjasama dua hala antara Agensi Kerajaan, Industri, dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dalam perkhidmatan, sumbangan serta bantuan bagi pelajar dan kakitangan OKU.
Pengurusan Data & Maklumat Pelajar OKU;Pengurusan Aduan Pelajar;Pelaksanaan Program Pengupayaan/Pembangunan Pelajar OKU;Bantuan Kewangan OKU (BKOKU);Penyelaras Bagi Sekretariat Mahasiswa OKU (SMAKU);Pegawai Pengiring;
Penyelaras Media Sosial;
Perantara bagi Pelaksanaan Selenggara dan Naik Taraf Kemudahan OKU (Pelajar & Staf);