Waktu operasi perpustakaan
Isnin – Jumaat: 8.30 Pagi – 5.00 Petang | Sabtu, Ahad & Cuti Umum: Tutup
Sumber Maklumat
Pelanggan boleh mengakses pangkalan data e-jurnal, e-buku, e-prosiding, e-tesis dan sebagainya dari dalam dan luar kampus. Login menggunakan ID & Katalaluan SMPWEB / EWARGA
Perpustakaan Pra-Klinikal
Perpustakaan Praklinikal yang berkeluasan 10,000 kaki persegi ini terletak di Aras 3 dan 4 Bangunan Praklinikal, Pusat Perubatan UKM. Perpustakaan ini mula dibuka pada 3 November 2014, namun perkhidmatan peminjaman dan pemulangan hanya bermula pada 11 Februari 2015. Perpustakaan Praklinikal ditubuhkan khusus bagi memberi perkhidmatan maklumat dalam bidang praklinikal seperti Anatomi, Fisiologi, Parasitologi & Entomologi, Biokimia, Farmakologi, dan Mikrobiologi & Immunologi. Perpustakaan Praklinikal bermula dengan belanjawan awal sebanyak RM20,000, koleksi awalnya bermula dengan 805 naskhah bahan bercetak dan 16 naskah bahan media, koleksi ini pada asalnya merupakan sebahagian daripada koleksi milik Perpustakaan PPUKM sebanyak 435 naskah dan Perpustakaan Dr. Abdul Latiff sebanyak 370 naskah, koleksi awal ini mula dipindahkan ke Perpustakaan Praklinikal pada 9 Februari 2015.
Hebahan@Praklinikal
Perkhidmatan Terkini Perpustakaan
Koleksi
Koleksi Am
Koleksi akses terbuka ini terdiri daripada buku-buku teks dalam bidang Perubatan, Sains Kesihatan dan Pergigian di samping buku-buku dalam bidang perkara umum seperti agama, teknologi maklumat dan sebagainya. Bahan-bahan dalam koleksi ini boleh dipinjam oleh ahli Perpustakaan berdasarkan kelayakan kategori masing-masing.
Anatomy
Call Number QS4 - QS90 Tingkat 3 Perpustakaan Praklinikal
Koleksi Rujukan
Koleksi ini mempunyai awalan ‘Ruj’ pada nombor panggilan buku dan ditempatkan di aras 3, Perpustakaan Dr. Abdul Latiff. Ia mengandungi bahan-bahan rujukan seperti kamus, istilah, ensiklopedia, buku tahunan, almanak, sumber data, buku peta, dan sebagainya. Bahan-bahan ini TIDAK boleh dipinjam dan hanya untuk rujukan dalam perpustakaan sahaja.
Koleksi Tanda Merah
Koleksi ini ditempatkan di bahagian kaunter pinjaman, aras 2, Perpustakaan Dr. Abdul Latiff. Koleksi ini mengandungi bahan-bahan yang disyorkan oleh pensyarah untuk menjadi bacaan dan rujukan utama pelajar. Bahan-bahan dari koleksi ini boleh dipinjam selama dua (2) jam sahaja atau bermalam. Kakitangan akademik pula dibenarkan meminjam bahan tersebut selama seminggu.
Koleksi Ilmiah & Tesis
Koleksi ini mempunyai awalan ‘Tesis’ bagi bahan Tesis dan ‘Ilmiah’ bagi bahan Latihan Ilmiah pada nombor panggilan buku dan ditempatkan di aras 2, di belakang kaunter Perpustakaan Dr. Abdul Latiff. Bahan-bahan ini TIDAK boleh dipinjam dan hanya untuk rujukan di perpustakaan sahaja.
Koleksi Bacaan Ringan
Koleksi ini ditempatkan di aras 2 Perpustakaan Dr. Abdul Latiff di mana ianya mengandungi bahan-bahan bacaan ringan, umum dan popular yang sesuai dibaca oleh semua golongan atau peringkat umur. Bahan-bahan ini boleh dibaca di ruang bacaan sudut ini sahaja dan dibenarkan untuk dipinjam seperti buku-buku di Koleksi Am.
Koleksi Jurnal
Koleksi ini terbahagi kepada 2 kategori iaitu jurnal kebelakangan dan jurnal kini. Jurnal kebelakangan dan jurnal kini di tempatkan di aras 1 Perpustakaan. Koleksi jurnal popular pula diletakkan di ruang Koleksi Bacaan Ringan di aras 2 Perpustakaan. Bahan-bahan ini TIDAK boleh dipinjam dan hanya untuk rujukan di dalam Perpustakaan sahaja.
Koleksi Arkib & Khas
Koleksi ini terdiri daripada bahan-bahan dokumen yang diterbitkan oleh Kerajaan Malaysia dan agensi-agensi di bawahnya, kerajaan tempatan, badan berkanun dan bahan terbitan luar negara. Koleksi ini juga menempatkan bahan-bahan mengenai sejarah dan perkembangan UKM termasuk karya-karya ahli akademik dan pelajar seperti seminar, laporan tahunan dan risalah. Koleksi Khas, Arkib dan Dokumen TIDAK boleh dipinjam dan hanya untuk rujukan di dalam Perpustakaan sahaja.
Add Your Heading Text Here
Koleksi ini terdiri daripada bahan-bahan dokumen yang diterbitkan oleh Kerajaan Malaysia dan agensi-agensi di bawahnya, kerajaan tempatan, badan berkanun dan bahan terbitan luar negara. Koleksi ini juga menempatkan bahan-bahan mengenai sejarah dan perkembangan UKM termasuk karya-karya ahli akademik dan pelajar seperti seminar, laporan tahunan dan risalah. Koleksi Khas, Arkib dan Dokumen TIDAK boleh dipinjam dan hanya untuk rujukan di dalam Perpustakaan sahaja.
Perkhidmatan
PELAJAR DAN KAKITANGAN UKM
Bil | Kategori | Kemudahan Pinjaman / Had Pinjaman/ Masa | |
Koleksi Am | Koleksi Tanda Merah (TM) | ||
1. | Pelajar Prasiswazah | 7 buah/ 14 hari | 1 buah/ 3 hari |
2. | Pelajar Pascasiswazah | 20 buah/ 40 hari | 1 buah/ 7 hari |
3. | Ahli Akademik (termasuk Ahli Akademik Kontrak) | 25 buah/ 60 hari | 1 buah/ 14 hari |
4. | Ahli Akademik/ Tutor/ Felo (Sambilan/ Pelawat) | 10 buah/ 30 hari | 1 buah/ 14 hari |
5. | Pegawai Universiti | 25 buah/ 60 hari | 1 buah/ 14 hari |
6. | Kakitangan Sokongan | 5 buah/ 14 hari | 1 buah/ 14 hari |
7. | Keahlian Kehormat – sumbangan RM6,000.00 (staf UKM) atau sumbangan RM10,000.00 (pihak luar) atau sumbangan 500 naskhah buku | 25 buah/ 60 hari | 1 buah/ 14 hari |
8. | Permata Pintar | 3 buah/ 14 hari | 1 buah/ 3 hari |
9. | Asasi Pintar | 5 buah/14 hari | 1 buah/ 3 hari |
AHLI LUAR PERPUSTAKAAN UKM
Bil | Kategori | Kemudahan Pinjaman / Had Pinjaman/ Masa | |
Koleksi Am | Koleksi Tanda Merah (TM) | ||
1. | Ahli Akademik/ Pelajar IPT Awam | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
2. | Ahli Akademik/ Pelajar IPT Swasta | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
3. | Pelajar Luar Negara | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
4. | Kakitangan Kerajaan | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
5. | Ahli Korporat Institusi (10 orang) | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
6. | Orang Perseorangan | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
7. | Pesara UKM | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
8. | ALUMNI UKM | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
9. | Ahli Keluarga Kakitangan UKM | 2 buah/ 14 hari | Tidak ditawarkan |
DENDA LEWAT MEMULANGKAN BUKU
Kadar denda bagi sebuah buku adalah seperti berikut:
- Koleksi Am 30 sebuah buku sehari
- Koleksi Tanda Merah 00 sebuah buku sehari
Denda yang dikira tidak termasuk hari cuti (perpustakaan ditutup)
DENDA MENGHILANGKAN BUKU
Denda akan dikenakan seperti berikut:
- Menggantikan buku yang sama atau edisi terbaharu berserta wang proses RM100.00 ATAU mengganti buku yang sama subjek dan wang proses RM100.00 ATAU membayar harga buku berkenaan (harga semasa) dan wang proses RM100.00.
- Denda lewat pemulangan buku (jika ada).
Pelanggan boleh memperbaharui pinjaman mereka melalui GEMILANG dengan syarat bahan berkenaan belum tamat tempoh pinjaman, tidak ditempah oleh pelanggan lain dan tidak mempunyai denda yang belum di bayar.
Perkhidmatan ini disediakan untuk kakitangan akademik/ ikhtisas/ pentadbiran/ pelajar pascasiswazah dan prasiswazah tahun akhir bagi mendapatkan bahan/ artikel daripada perpustakaan luar kerana bahan/ artikel berkaitan tidak terdapat di Perpustakaan UKM.
Keahlian Pelajar dan Kakitangan UKM
Bil | Kategori | Yuran Tahunan (RM) – SEPENUH MASA | |
RUJUKAN | PINJAMAN | ||
1 | Pelajar Prasiswazah (Warganegara) | PERCUMA | 50.00 |
2 | Pelajar Prasiswazah (Bukan Warganegara) | PERCUMA | 70.00 |
3 | Pelajar Pascasiswazah (Sarjana & PhD) (Warganegara) termasuk dari Pusat Kembangan Pendidikan | PERCUMA | 150.00 75.00 (SEPARUH MASA) |
4 | Pelajar Pascasiswah (Sarjana & Phd) (Bukan Warganegara) termasuk dari Pusat Kembangan Pendidikan | PERCUMA | 200.00 100.00 (SEPARUH MASA) |
5 | Ahli Akademik (termasuk Ahli Akademik Kontrak) | PERCUMA | 50.00 – 70.00 |
6 | Ahli Akademik/ Tutor/ Felo* (Sambilan/ Pelawat) | PERCUMA | 75.00 – 200.00 |
7 | Pegawai Universiti | PERCUMA | PERCUMA |
8 | Kakitangan Sokongan | PERCUMA | PERCUMA |
9 | Permata Pintar | PERCUMA | PERCUMA |
10 | Asasi Pintar | PERCUMA | 100.00 |
* Mesti sertakan surat pengesahan/ lantikan Universiti/ Jabatan
Keahlian Luar Perpustakaan
Bil. | Kategori | Yuran Tahunan (RM) | Kelayakan Keahlian Berbayar | ||
Rujukan | Pinjaman | Kemudahan | |||
1. | Ahli Akademik/ Pelajar IPT Awam/ Swasta* (Ahli PERPUN) |
| |||
Keahlian Rujukan | Percuma | √ | X | X | |
Keahlian Pinjaman | RM100.00 | √ | √ | √ | |
2. | Ahli Akademik/ Pelajar IPT/ Swasta * (bukan Ahli PERPUN) | ||||
Keahlian Rujukan | RM100.00 | √ | X | √ | |
Keahlian Pinjaman | RM200.00 | √ | √ | √ | |
3. | Pelajar Luar Negara* | ||||
Keahlian Rujukan | RM200.00 | √ | X | √ | |
Keahlian Pinjaman | RM400.00 | √ | √ | √ | |
4. | Kakitangan Kerajaan* |
| |||
Keahlian Rujukan | Percuma | √ | X | X | |
Keahlian Pinjaman | RM100.00 | √ | √ | √ | |
5. | Ahli Korporat Institusi (10 orang) | ||||
Keahlian Rujukan | RM2,000.00 | √ | X | √ | |
Keahlian Pinjaman | RM4,000.00 | √ | √ | √ | |
6. | Pesara UKM |
| |||
Keahlian Rujukan & Pinjaman | Percuma | √ | √ | X | |
7. | Keahlian Kehormat – Sumbangan RM6,000.00 (staf UKM) atau sumbangan RM10,000.00 (pihak luar) atau sumbangan 500 naskah buku |
| |||
Keahlian Rujukan & Pinjaman | Percuma | √ | √ | √ | |
8. | Alumni UKM |
| |||
Keahlian Rujukan | Percuma | √ | X | X | |
Keahlian Pinjaman | RM100.00 | √ | √ | √ | |
9. | Orang Perseorangan | ||||
Keahlian Rujukan | RM200.00 | √ | X | √ | |
Keahlian Pinjaman | RM400.00 | √ | √ | √ | |
10. | Ahli Keluarga Kakitangan UKM |
| |||
Keahlian Rujukan | Percuma | √ | X | X | |
Keahlian Pinjaman | RM10.00 | √ | √ | √ | |
11. | Ahli Harian |
| |||
Keahlian Rujukan | RM20.00 | √ | X | √ | |
Keahlian Pinjaman | Tiada | Tiada | Tiada | Tiada | |
12. | Pelajar Sekolah Menengah |
| |||
Keahlian Rujukan | Membawa surat kebenaran daripada pihak sekolah | √ | X | X | |
Keahlian Pinjaman | Tiada | Tiada | Tiada | Tiada |
*Sila bawa kad matrik/surat pengesahan/pengenalan diri daripada perpustakaan/jabatan/institusi masing-masing.
Pelanggan boleh menempah bahan melalui Internet dengan syarat bahan berkenaan sedang dipinjam oleh pelanggan lain. Perkhidmatan ini boleh didapati dengan melayari katalog awam dalam talian(GEMILANG) di alamat http://gemilang.ukm.my. Pembatalan terhadap tempahan juga boleh dibuat melalui GEMILANG. Selepas buku dipulangkan oleh peminjam, penempah bahan diberi 7 hari untuk mengambil buku tersebut di Kaunter Pinjaman dan Pemulangan di Aras 3.
- Perkhidmatan ini diberikan kepada kakitangan akademik/ ikhtisas/ pentadbiran, pelajar pascasiswazah dan prasiswazah tahun akhir.
Melalui perkhidmatan ini, pemohon boleh meminjam bahan asal atau memperoleh bahan salinan yang tidak terdapat di perpustakaan.
Permohonan dibuat melalui sistem iQuest yang dapat diakses melalui laman web perpustakaan atau menerusi alamat https://rb.gy/kjhwgs - Permohonan akan dihantar ke institusi dalam atau luar negara.
CAJ PERKHIDMATAN:
- Percuma bagi artikel dan buku dari perpustakaan dalam negara.
- Bagi bahan British Library:
Ahli Akademik:
Item | Caj |
Artikel | · Percuma bagi 5 artikel pertama setiap tahun · RM10.00 bagi setiap artikel berikutnya |
Buku | · RM20.00 bagi setiap buku |
Pascasiswazah dan pelajar prasiswazah tahun akhir:
Item | Caj |
Artikel | · Percuma bagi 3 artikel pertama setiap tahun · RM10.00 bagi setiap artikel berikutnya |
Buku | · RM20.00 bagi setiap buku |
- Bagi bahan lain-lain perpustakaan, caj perkhidmatan akan ditanggung oleh pelanggan seperti yang ditetapkan oleh perpustakaan yang memberi pinjaman.
Buku baharu yang diperolehi oleh perpustakaan akan dipamerkan selama 1-2 bulan di Aras 3 sebelum ditempatkan di Koleksi Am. Buku tersebut boleh dipinjam.
Kemudahan
Terdapat 3 buah bilik diskusi yang disediakan di Perpustakaan dan boleh memuatkan 4-6 orang dalam satu-satu masa. Penggunaan bilik diskusi adalah percuma dan boleh ditempah di Kaunter Perpustakaan. Setiap bilik dilengkapi dengan meja, kerusi, papan putih dan pen papan putih (Marker pen).
Bilik mesyuarat adalah sebuah bilik khas yang dilengkapi dengan meja, kerusi, papan putih, projektor dan skrin LCD yang disambungkan ke komputer. Kebiasaannya bilik ini digunakan untuk perbincangan, mesyuarat dan aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran (PdP). Bilik ini boleh memuatkan 10-14 orang dalam satu masa.
Makmal komputer boleh memuatkan 18 orang pada satu-satu masa dan boleh ditempah oleh pelanggan perpustakaan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.
Ruang Baca 24 jam yang terletak di Aras 3 di luar premis Perpustakaan dilengkapi dengan kemudahan WiFi dan pendingin hawa untuk keselesaan pelanggan untuk mengulangkaji dan perbincangan secara berkumpulan.
Kemudahan ini disediakan percuma kepada semua pelanggan perpustakaan secara harian dalam tempoh operasi perkhidmatan perpustakaan. Pelanggan perlu ke kaunter untuk pendaftaran penggunaan lokar. Kunci lokar perlu diserahkan kembali kepada pihak perpustakaan sebelum pukul 5.00 petang pada hari yang sama. Denda akan dikenakan RM0.50 per jam sekiranya kunci lewat dipulangkan.
Perpustakaan turut menyediakan kemudahan WiFi kepada pengguna. Kemudahan ini meliputi keseluruhan bangunan perpustakaan dan kawasan sekitarnya. Kemudahan ini disediakan bertujuan untuk menampung jumlah komputer yang terhad disamping memudahkan pengguna perpustakaan melakukan pencarian maklumat dengan menggunakan komputer riba sendiri. Pengguna perlu mendaftar terlebih dahulu di Pusat Teknologi Maklumat. Kemudahan WiFi ini juga disediakan secara percuma dan pengguna boleh menggunakannya tanpa had pada bila-bila masa yang diperlukan.
Terdapat Ruang Santai di aras 3 dan 4 perpustakaan yang lebih cantik, selesa dan menarik untuk pengguna mengulang kaji dengan yang lebih santai.
Cik Noraini Mat Ali
- Ketua Perpustakaan
- Perolehan dan Pangkalan Data
- Tel : 03-91458692
- norain@ppukm.ukm.edu.my
Puan Emilda Yuslinda Kamaluddin
- Perolehan Buku
- e-Rep Fakulti Farmasi & Fakulti Pergigian
- Tel : 03-91458691
- emildayuslinda@ukm.edu.my
- Pembantu Pustakawan
Encik Ashraf Azrul Ahmad Kamel
- Pengkatalogan & Pengindeksan Bahan
- e-Rep Fakulti Sains Kesihatan
- Tel : 03-91458740
- ashrafazrul@ukm.edu.my
- Pembantu Pustakawan
Encik Muhammad Wafi Azizi
- Perkhidmatan Maklumat & Kemudahan Perpustakaan
- Tel : 03-91458740
- wafi@ppukm.ukm.edu.my
- Pembantu Pustakawan
Encik Mohd Azriq Alwizam Ayub
- Perkhidmatan Maklumat & Kemudahan Perpustakaan
- Tel : 03-91458691
- azriq@ppukm.ukm.edu.my
- Pembantu Pustakawan
Encik Muhammad Hafizuddin Eusof
- Perkhidmatan Maklumat & Kemudahan Perpustakaan
- Tel : 03-91458691
- mhafizuddin@ukm.edu.my
- Pembantu Pustakawan