KONVOKESYEN UKM

Urusan Pinjaman Jubah

1.

Terdapat DUA (2) lokasi kaunter pengambilan jubah seperti berikut:

  1. BANGUNAN TUN FATIMAH HASHIM UKM – Semua graduan KECUALI Graduan Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), Fakulti Pendidikan (FPEND).
    (https://maps.app.goo.gl/GnYMeSvPhP6jieKS6)
  2. BALLROOM UKMSHAPE – Graduan Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), Fakulti Pendidikan (FPEND) SAHAJA.
    (https://maps.app.goo.gl/i3kKLzYbbmzH21wZ8)

   
2.

Semasa hari pengambilan jubah, para graduan perlu memastikan:

  1. Membawa Slip Sistem Kajian Pengesanan Graduan (SKPG)*;
  2. Membawa Slip Pengesahan Pengambilan Jubah* yang diperoleh selepas membuat pengesahan kehadiran pada Sistem Konvokesyen UKM; dan
  3. Membawa Kad Matrik pelajar/ Kad Pengenalan/ Pasport*.
* Graduan dan wakil dibenarkan untuk mengemukakan dokumen-dokumen di atas kepada para petugas melalui tangkap layar (screenshot).
   
3. Urusan pengambilan jubah akan bermula pada 11 NOVEMBER 2025 (Selasa) hingga 21 NOVEMBER 2025 (Jumaat)berdasarkan jadual yang telah ditetapkan mengikut fakulti/ institut/ pusat. Para graduan hendaklah mematuhi jadual pengambilan jubah seperti jadual dibawah:
  JADUAL EDARAN JUBAH KONVO 53
Muat turun dokumen DI SINI.
   
4.

Kaunter pengambilan jubah akan mula beroperasi bermula jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang setiap hari KECUALI pada hari Jumaat, kaunter akan ditutup pada jam 12.15 tengahari hingga 2.45 petang.

   
5.

Semasa sesi pengambilan jubah, hanya graduan atau wakil sahaja dibenarkan masuk ke bilik-bilik pengambilan jubah yang telah ditetapkan. Ibu bapa, pasangan dan kanak-kanak yang turut hadir boleh menunggu di ruang menunggu yang disediakan.

   
6.

Urusan pengambilan jubah melalui wakil adalah dibenarkan. Walau bagaimanapun, seorang wakil hanya dibenarkan untuk mengambil TIGA (3) helai jubah sahaja termasuk jubah sendiri dan graduan diminta untuk memastikan WAKIL membawa bersama dokumen-dokumen seperti yang dinyatakan pada PERKARA 2.

   
7.

Kelonggaran diberikan kepada graduan daripada Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan untuk mengambil jubah selain daripada jadual yang ditetapkan bermula 11 November 2025 (Selasa) sehingga sehari sebelum tarikh sidang konvokesyen graduan berlangsung. Walau bagaimanapun, pihak urus setia menggalakkan agar para graduan menghantar wakil untuk mengambil jubah berdasarkan jadual yang telah ditetapkan.

   
8.

Graduan dan wakil perlulah bertanggungjawab untuk memastikan semua item diterima dan sama butirannya seperti tempahan pada slip Pengesahan Pengambilan Jubah. Item-item yang akan diterima adalah seperti berikut:

  1. Jubah Graduan;
  2. Topi Konvokesyen (Mortarboard atau Bonnet);
  3. Kad Jemputan ke Majlis Konvokesyen Ke 53 UKM; dan
  4. Kad Konvokesyen (Kad MIFARE) ATAU Tag RFID**.

** Tag RFID hanya untuk graduan-graduan SIDANG 12 sahaja.

   
9.

Graduan atau wakil dikehendaki melengkapkan Borang Pengesahan Penerimaan Jubah selepas selesai urusan pengambilan jubah. Kod QR borang tersebut boleh didapati pada kaunter pengambilan jubah. Sebarang pertukaran selepas barangan tersebut diambil adalah tidak dibenarkan.

   
10.

Sebarang pertanyaan lanjut boleh hubungi pihak urus setia menerusi emel konvo@ukm.edu.my.

   
11.

Bagi urusan pemulangan jubah, para graduan boleh klik disini.