Belajar Baca Lebih Bergantung Kepada Mendengar Daripada Melihat – Pakar Psikologi British

new
Oleh Asmahanim Amir
Foto Abdul Raai Osman

BANGI, 29 Jun 2015 – Kesenangan belajar membaca mungkin bergantung lebih kepada mendengar kata-kata yang diucapkan dan jenis bahasa yang dipelajari.

Prof Patricia Riddell dari University of Reading (UK) berkata penyelidikan membayangkan bahawa membaca lebih banyak bergantung kepada pendengaran dan bertutur, berbanding mengamati huruf dan perkataan dalam media cetak.

Menurut Pensyarah Psikologi Klinikal dan Sains Bahasa tersebut, penyelidikan di negara beliau United Kingdom menunjukkan bahawa kesedaran fonologi adalah penting apabila belajar membaca, tetapi ia tidak bermakna bahawa secara visual atau ortografik adalah kurang penting.

“Komponen visual membaca bergantung kepada mekanisme yang tidak berkembang. Pemprosesan awal adalah sesuai untuk ciri-ciri kecil visual di lokasi-lokasi tertentu kerana bacaan memerlukan keupayaan untuk mengesan lebih besar ciri (huruf) di pelbagai lokasi.

“Oleh itu, kompromi perlu bagi mengesan ciri-ciri individu di mana-mana lokasi (suatu surat tertentu dalam mana-mana kedudukan dalam perkataan) dan ciri-ciri pelbagai di satu lokasi (sebarang surat dalam kedudukan yang tertentu dalam perkataan),” katanya semasa menyampaikan ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Psikologi Malaysia 2015 di sini pada 10 Jun lalu.

Ortografi adalah metodologi penulisan bahasa. Ia termasuk peraturan ejaan, hyphenation, huruf besar, memecahkan perkataan, penekanan, dan tanda baca.

Beliau berkata hal itu mungkin dapat diselesaikan dengan menggunakan bigrams terbuka di mana suatu huruf tertentu boleh diiktiraf di mana-mana, dan dalam julat yang terhad dalam posisi perkataan.

“Kaedah yang digunakan dalam kajian twisty text iaitu menyiasat bunyi bising visual (visual noise), menyiasat perbezaan silang budaya membaca perkataan tunggal (cross-cultural differences in single word reading) dan menyiasat penyahkod perkataan secara kerap dan tidak teratur (decoding of regular and irregular words),” katanya.

Menurut beliau untuk menyiasat bunyi bising visual, kajian telah dibuat terhadap 16 orang dewasa yang sebelum ini telah disahkan ada Selective Dorsal Rhizotomy (SRD) oleh ahli psikologi klinikal atau pendidikan manakala 18 orang dewasa yang tiada masalah membaca.

“Hasil kajian mendapati semua peserta mempunyai IQ melebihi 100 dan bacaan dinilai menggunakan pengenalan perkataan Woodcock-Johnson yang digunakan untuk mengira bacaan markah percanggahan,” beliau menerangkan.

Prof Patria berkata penyelidikan juga mendapati bahawa kanak-kanak yang belajar membaca bahasa Jerman mendapati ia lebih mudah daripada rakan-rakan mereka belajar membaca bahasa Inggeris pada satu-satu perkataan.

Menggunakan psikolinguistik Teori Saiz Kecil (GST), kanak-kanak yang belajar membaca bahasa Jerman (saiz butiran kecil) kurang kelemahan mengikut giliran berbanding kanak-kanak belajar membaca dalam Bahasa Inggeris (saiz butiran yang lebih besar).

“Sejak putaran memberi kesan kepada keupayaan untuk membaca, membaca di bawah otografi adalah lebih sukar kerana kombinasi surat diperlukan apabila penyahkodan beberapa perkataan bahasa Inggeris,” jelas beliau.

Beliau berkata kaedah yang ketiga yang digunakan adalah menyiasat penyahkodan perkataan secara kerap dan tidak teratur.

“Keputusan ini tidak menyokong Psycholinguistic Grain Size Theory kerana kami telah meramalkan bahawa jika putaran mengganggu bentuk perkataan keseluruhan lebih daripada bentuk surat individu, ia akan melambatkan pengenalan kata-kata yang tidak teratur lebih daripada mengenal pasti perkataan biasa.

“Kata-kata yang kerap adalah lebih dipengaruhi mengikut giliran daripada kata-kata yang tidak teratur dalam kedua-dua keputusan leksikal dan tugas penamaan,” tambah beliau.
ukmnewsportal-bm