Bahagian Teknologi Maklumat

 Kampus Kuala Lumpur

Soalan Lazim (FAQ)

 

Bil Soalan Jawapan
1 Bagaimana hendak mendapatkan semula kata laluan JTM Online sekiranya terlupa?
  1. Sekiranya terlupa kata laluan, sila klik pautan ‘Forgot password?’ di laman http://jtmonline.ppukm.ukm.my/ dan masukkan no. pekerja anda.
  2. Satu email akan dihantar secara automatik dan klik pautan yang disediakan di dalam email tersebut untuk membuat pengesahan. Selanjutnya, anda boleh log masuk terus ke JTM Online sekiranya ‘Reset’ kata laluan berjaya.
  3. Jika masih tidak berjaya, mohon baca dan fahamkan ‘User Guide’.
  4. Sekiranya masih juga bermasalah, sila emelkan ‘screen shot’ mesej ralat yang didapati beserta no. pekerja dan no. kad pengenalan dan emelkan kepada jtmhelpdesk@ppukm.ukm.edu.my
2 Bagaimana untuk mendapatkan ID Wifi di sekitar HCTM? Pendaftaran ID Wifi melalui SSID Warga untuk mendapatkan akses ke rangkaian HCTM. Hanya kakitangan dan pelajar di HCTM sahaja dibenarkan untuk menggunakan akses capaian wifi.
3 Bagaimana untuk mendapatkan permohonan talian rangkaian di bangunan HCTM? Pengguna boleh membuat permohonan di atas talian http://jtmonline.ppukm.ukm.my  
4 Adakah pelajar layak memohon email HCTM? Pendaftaran Emel HCTM hanya terbuka kepada kakitangan HCTM yang mempunyai No. Pekerja (UKMPer) sahaja. Pelajar  boleh membuat permohonan emel di UKM Bangi secara atas talian https://appsmu.ukm.my/speep/
5 Bagaimana hendak membuat permohonan emel PPUKM? Kakitangan boleh membuat permohonan di atas talian melalui http://jtmonline.ppukm.ukm.my
6 Bagaimana hendak membuat emel kumpulan? Kakitangan boleh membuat permohonan di atas talian melalui http://jtmonline.ppukm.ukm.my
7 Bagaimana untuk set semula kata laluan emel? Hubungi talian hotline perkhidmatan Helpdesk BTM KKL di talian ext 5300/ 5301 dan nyatakan Nama Penuh dan UKMPer
8 Apakah tindakan saya jika hendak sekat emel yang diragui (report spam)? 1) Masuk akaun emel 2) Tandakan (Mark) emel yang hendak disekat/ diragui. 3) Pada menu dashboard iaitu di sebelah atas inbox, klik ikon report spam
 9 Apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya ingin memohon ruang (server) penempatan sistem/data bagi keperluan penggunaan Kampus Kuala Lumpur? Ketua Jabatan pemohon hendaklah mengajukan permohonan kepada Ketua Bahagian Teknologi Maklumat Kampus Kuala Lumpur melalui surat rasmi dan menyatakan justifikasi permohonan tersebut.
10 Apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya ingin memohon bantuan khidmat pakar teknologi maklumat berkaitan pangkalan data sistem atau infrastruktur ICT bagi keperluan penggunaan Kampus Kuala Lumpur? Ketua Jabatan pemohon hendaklah mengajukan permohonan kepada Ketua Bahagian Teknologi Maklumat Kampus Kuala Lumpur melalui surat rasmi dan menyatakan sebab keperluan/objektif atau tujuan.
11 Apakah nombor talian standby untuk dihubungi selepas waktu pejabat sekiranya pengguna ingin membuat aduan 019-2934521 @ 019-2912583
12 Apakah URL sistem aduan di Jabatan Teknologi Maklumat https://aduanit.ppukm.ukm.my/
13 Bolehkah pengguna membuat aduan sendiri melalui laman sesawang Boleh, capai pautan tersebut : https://aduanit.ppukm.ukm.my/

Dikemaskini : 2024-02-15 10:20:15