#FEPterkedepan

 #FEPterkedepan

Soalan Lazim

  • What are postgraduate program offered in FEM?

    FEM offers various postgraduate programs Postgraduate Diploma in Economics, Master of Economics, Master of Islamic Economics, Master of Accounting, Master in Entrepreneurship and Innovation , Doctor of Philosophy in Economics, and Doctor of Philosophy in Accounting.

    For MBA or other business programme are offer by UKM-Graduates School of Business. Please visit their website.

  • When will the application for postgraduates programme?

    Application for coursework and mix mode are open for register online twice a year;

    • in October till November -for the admission February of next year
    • in April till May -for the Admission in September)

    Application for research mode is open through out the year.

    All aplication must be submit online through the website www.ukm.my/guest

  • Who are my potential supervisors for postgraduates programme?

    Please visit and search this website http://www.experts.scival.com/ukm/ . We have more than 100 potential supervisors and experience lecturers.

  • Bagaimana untuk saya memohon bantuan Zakat?

    Semua pelajar warganegara Malaysia, boleh mohon di Pusat Zakat UKM (lokasi di Masjid UKM) dengan mengisi borang dan yang disahkan oleh fakulti bersama salinan surat tawaran kemasukan sebelum dihantar ke Pusat Zakat UKM.

    Jenis bantuan:

    zakat

  • Saya adalah pelajar tajaan, siapa harus saya maklumkan?

    Pelajar yang mendapat tajaan perlu mengemukakan surat tawaran tajaan di Bahagian Pengurusan Kewangan Pelajar, Jabatan Bendahari, Aras 3 Bangunan Canselor

  • Bagaimana saya memohon PTPTN?

    Permohonan boleh dibuat melalui laman web rasmi PTPTN iaitu http://www.ptptn.gov.my.  Permohonan boleh dilakukan pada bila-bila masa selepas mendapat tawaran kemasukan ke IPT.  Walau bagaimana pun, pemprosesan permohonan tersebut hanya akan dilakukan mengikut tarikh yang akan ditetapkan oleh PTPTN. PTPTN HOTLINE – 03-20804455 untuk sebarang kemusykilan.

  • Apakah tabung bantuan lain yang boleh saya pohon?

    Maklumat tabung bantuan di bawah boleh diperolehi di Unit Kebajikan Pelajar bertempat di Pusanika.

    tabung bantuan

  • Apakah jenis-jenis yuran yang perlu saya jelaskan? Berapakah jumlahnya?

    Yuran Kemasukan dikenakan sekali sahaja kepada pelajar baru sepanjang pengajian di universiti dan hendaklah dibayar sebelum mendaftar sebagai pelajar baru. Maklumat terperinci yuran kemasukan adalah seperti berikut:-

    jenis yuran

    Yuran Pengajian dikenakan kepada pelajar pada tiap semester, bayaran hendaklah dibuat sebulan selepas pelajar mendaftar;

    yuran fakulti

    Yuran Berulang Setiap Semester Yuran ini dikenakan pada setiap semester kepada semua pelajar UKM. Pecahan jenis seperti berikut;

    yuran berulang

    Yuran Kolej Penginapan Yuran kolej penginapan akan dikenakan kepada setiap pelajar apabila pelajar mendaftar di kolej. Kadar yuran kolej penginapan adalah berbeza mengikut jenis bilik dan kolej.

  • Apakah cara-cara untuk saya membayar yuran?
    1. Bayaran di Kaunter Bank Islam (Bill Presentment)
      • Bayaran boleh di buat dimana-mana kaunter cawangan BIMB
      • Isi ‘Slip Pembayaran Bil’
      • Bayaran kepada UKM
      • Nyatakan No. Matrik
      • Masukkan amaun bayaran
      • Serah slip dan bayaran di kaunter Bank
      • Simpan slip bayaran
    2. Mesin ‘Auto-Teller’ (ATM) (Pelajar perlu mempunyai akaun dengan BIMB dan warganegara sahaja)
      • Masukkan kad ATM
      • Pilih Ada akaun BIMB
      • Masukkan kad ATM
      • Pilih Menu ‘Lain-lain’
      • Pilih ‘Pembayaran Bil IPT’
      • Pilih no. akaun Bank yang akan ditolak
      • Masukkan no. kad pengenalan
      • Pilih No. Matrik pelajar UKM
      • Masukkan amaun bayaran
      • Pastikan transaksi Berjaya
      • Simpan slip bayaran
    3. Cash Deposit Machine (CDM) Mesin ATM BIMB- pelajar tidak perlu ada akaun BIMB (untuk warganegara sahaja )
      • Pilih lain-lain
      • Pilih ‘Pembayaran Bil IPT’
      • Masukkan no. kad pengenalan
      • Pilih No. Matrik pelajar
      • Masukkan duit dalam mesin
      • Sahkan bayaran
      • Pastikan transaksi Berjaya
      • Simpan slip bayaran

    *Bayaran akan dikemaskini dalam tempoh 2-3 hari bekerja.

  • Saya belum melakukan X-Ray. Di mana boleh saya lakukannya di UKM?

    Boleh dibuat di Pusat Kesihatan UKM selepas mendaftar 28 Ogos 2017.

  • Bilakah harus saya menyerahkan X-Ray?
    • X-Ray tidak perlu diserahkan hanya upload softcopy di UPU.
    • Perlu cetak dan lengkapkan Borang Laporan Pemeriksaan Kesihatan

  • Saya pelajar baharu? Apakah proses untuk saya mendaftar?

    PANDUAN PENDAFTARAN PELAJAR BARU:

    1. Sahkan penerimaan tawaran melalui laman web http://www.ukm.my/kemasukan/tawaran mulai 3 hingga 25 Ogos 2017.
    2. Sebagai memenuhi aspirasi UKM, saudara/i diminta untuk membangunkan satu video pendek berdurasi tidak melebihi 60 saat dan dimuat naik ke laman sosial seperti instagram atau facebook.  Sila gunakan hashtag #masukukm2017 dan #masukfep2017.
    3. Sistem Analisis Skil Kendiri (ASK@UKM)
      • Semua pelajar WAJIB mengakses dan mengisi Sistem Analisis Penilaian Kendiri (ASK@UKM) sebelum datang mendaftar.  Sekiranya anda telah mengisi analisis ini semasa hadir temuduga tempoh hari, anda TIDAK PERLU mengisi sistem ini.
      • Sistem ASK@UKM mengandungi ujian psikometrik dan survey ringkas.  Cara untuk mengakses sistem Analisis Skil Kendiri adalah seperti berikut:
        1. Layari www.tellnsearch.com (http://www.tellnsearch.com)
        2. Susuri ke ruang “registration/login”
        3. Lengkapkan maklumat pendaftaran dan klik “login”
        4. Pelajar diminta mengisi passcode
    4. Lengkapkan maklumat yang dikehendaki:
      Sila muat naik dokumen berikut (pastikan semua salinan sijil telah DISAHKAN sebelum muat naik ke sistem):-

      1. Slip keputusan SPM
      2. Slip keputusan STPM/STAM/Matrikulasi/Asasi/ Diploma/ Setaraf
      3. Slip keputusan MUET/TOEFL/IELTS
      4. Sila kemaskini Maklumat Alamat Terkini
      5. Sila kemaskini Maklumat Waris
      6. Muat naik gambar berukuran paspot (berwarna)  secara atas talian  dengan SEGERA untuk tujuan Kad Kampus. Sila ikuti tatacara / panduan di Sistem Kad Kampus UKM (UKMCard) di laman web http://www.ukm.my/kemasukan /tawaran.
      7. Persetujuan syarat-syarat kemasukan
      8. Pilihan aktiviti Minggu Mesra Mahasiswa (7 Domain Kemahasiswaan)
    5. Pada hari lapor diri sila bawa maklumat persediaan pendaftaran yang telah dicetak dan lengkapkan :
      • Borang laporan pemeriksaan kesihatan
      • Aliran Trafik Pendaftaran Pelajar

  • Bagaimanakah cara saya menangguhkan pendaftaran?

    Menangguh pendaftaran adalah dari 12 Ogos 2017.

    Borang  boleh dimuat-turunkan dalam laman web fakulti dan hantar ke Pusat Pengurusan Akademik. 

  • Saya adalah pelajar lama. Bagaimanakah saya mendaftar?

    Daftar melalui SMP, jika tidak berjaya, pelajar dimohon semak perkara berikut:

    • Yuran tertunggak
    • SPPP perlu lengkap diisi

  • Saya adalah pelajar baru. Bilakah patut saya mendaftar?
    • Pada 26 Ogos 2017 (Sabtu)

    Ibubapa/Penjaga yang datang awal untuk mengiringi anak mereka ke UKM dan memerlukan kemudahan tempat tinggal sila  hubungi  Unit Pentadbiran, Pusat Khidmat Siswa, UKM (En Ahmad Azizi Pandak) di No. Telefon 03-89215346 / 0192273577

  • Bolehkah saya menukar dari program yang telah ditawarkan kepada saya?

    Pelajar yang telah ditawarkan boleh memohon untuk bertukar program pengajian yang lain tertakluk kepada syarat yang ditetapkan.

  • Bagaimanakah saya memohon penginapan di kolej kediaman?

    Boleh hubungi kolej;

    kolej

    Untuk sebarang pertanyaan berhubung dengan kemudahan penginapan dan ruang di premis Unit Perumahan Pelajar boleh emelkan ke alamat : housing@ukm.edu.my dan untuk mendapatkan maklumat sila layari www.ukm.my/perumahan.

  • Bagaimanakah saya boleh memperolehi rawatan kesihatan?

    Kemudahan perkhidmatan kesihatan di bawah Skim Perkhidmatan Kesihatan Pelajar disediakan kepada semua pelajar yang telah mendaftar sepenuh masa

    Sebarang pertanyaan perkhidmatan boleh dihubungi melalu talian 03-89214555 / 5115 / 5087 (waktu pejabat) atau melalui emel: pkesihatan@ukm.my.  

    Bagi perkhidmatan kecemasan atas panggilan ‘on-call’ sila hubungi talian 012-6485541 / 012-6485542.  

    Pelajar juga layak mendapatkan perkhidmatan rawatan pesakit luar di Klinik Panel seperti berikut;  

    1. Kampus Kuala Lumpur Klinik Reddy (03-40423173)
    2. Kampus Bangi (luar waktu pejabat sahaja) Klinik UKM Kesihatan (Seksyen 15) (03-89266330)

  • Di manakah tenpat penginapan jangka pendek di sekitar UKM?

    Senarai tempat penginapan sekitar UKM.

    hotel

  • Adakah pengangkutan dari KLIA/stesen Komuter disediakan sepanjang pendaftaran?

    Pihak UKM akan menyediakan kemudahan pengangkutan pada 27 dan 28 Ogos, 2017 SAHAJA.        

    Untuk keterangan lanjut sila hubungi:  

    1. En. Mohd Zaili Bin Mohd Nor,03-8921 4531,019-239 0499, mzaili@ukm.edu.my
    2. Pn. Mariam Abu Amrin 03-8921 5060, 017-665 4365 mariam.aa@ukm.edu.my

  • JADUAL SESI AKADEMIK 2019/2020

    TARIKH SESI AKADEMIK 2019-2020 (PRASISWAZAH & SISWAZAH)

  • contoh soalan

    jawapan

  • JADUAL SESI AKADEMIK 2020/2021

    Academic_Calendar_20202021_Session