| Sesi Pembelajaran | 17 Mac – 27 April 2025 |
| Penambahan dan Pengguguran Kursus | 17 Mac – 13 April 2025 |
| Tarik Diri Pendaftaran Kursus | 14 April – 25 Mei 2025 |
| Cuti Pertengahan Semester | 28 April – 4 Mei 2025 |
| Sesi Pembelajaran | 5 Mei – 22 Jun 2025 |
Perubahan dalam Mod Belajar
Permohonan boleh dibuat sekali sepanjang tempoh pengajian dan dibuat secara bertulis kepada Dekan empat (4) minggu dari tarikh semester bermula.
Perubahan Jenis Pendaftaran
Permohonan untuk menukar jenis pendaftaran daripada sepenuh masa kepada separuh masa atau sebaliknya boleh dibuat sekali sepanjang tempoh pengajian dan dibuat secara bertulis kepada Dekan empat (4) minggu dari tarikh semester bermula. Permohonan ini hanya boleh dibuat oleh calon Malaysia yang menghadiri kerja kursus, penyelidikan dan mod pengajian campuran.
Perubahan Program
Permohonan boleh dibuat sekali sepanjang tempoh pengajian dan dibuat secara bertulis kepada Dekan kedua-dua fakulti dua (2) semester dari tarikh kemasukan ke Universiti. Permohonan boleh dibuat sekali sepanjang tempoh pengajian dan dibuat secara bertulis kepada Dekan kedua-dua fakulti dua (2) semester dari tarikh kemasukan ke Universiti.
Semua permohonan di atas hendaklah dibuat menggunakan borang Permohonan Perubahan Jenis Pendaftaran/Program/Mod (UKM/PPPS/C/PO3/AK08/01).
Keperluan Bahasa Melayu
Semua pelajar antarabangsa dikehendaki melengkapkan dan lulus satu (1) kursus Bahasa Melayu yang dianjurkan oleh Universiti.
Pengecualian boleh diberikan kepada pelajar yang telah menghadiri dan lulus kursus Bahasa Melayu yang setara anjuran pihak lain yang diluluskan oleh Senat. Semua permohonan pengecualian kursus hendaklah dibuat menggunakan borang Permohonan Pengecualian Kursus (UKM/PPPS/C/PO3/AK07/01).
Semua pelajar dikehendaki mendaftar setiap semester sepanjang tempoh pengajiannya. Pelajar dikehendaki membayar yuran pengajian sebelum dibenarkan mendaftar. Pelajar yang ditaja, sila serahkan salinan surat tajaan kepada pihak Bahagian Kewangan Pelajar, Bendahari UKM.
Pelajar Baharu
Pendaftaran hendaklah dibuat dalam tarikh dan masa yang ditetapkan.
Pelajar boleh meminta penangguhan atau penangguhan pendaftaran berdasarkan alasan yang munasabah. Permohonan bertulis hendaklah dihantar ke Pusat Pengurusan Akademik (PPA) dalam tempoh empat (4) minggu pertama setiap semester.
Pelajar yang gagal mendaftar pada semester/sesi yang ditawarkan tanpa kebenaran bertulis daripada Dekan Fakulti untuk menangguhkan pendaftaran, tawaran kemasukan akan dibatalkan.
Pelajar Ulangan
Semua pelajar dikehendaki mendaftar kursus/tesis secara dalam talian di SMPWEB (http://www.ukm.my/smpweb) sekurang-kurangnya satu (1) minggu sebelum semester bermula dengan syarat yuran pengajian telah dijelaskan (semasa dan bayaran tertunggak).
Kegagalan mendaftar sebelum semester/sesi bermula akan menyebabkan pelajar mendapat status “Pendaftaran Lewat” dan penalti RM50 akan dikenakan dan dicaj terus ke dalam akaun pelajar.
Pelajar yang gagal mendaftar dalam tempoh empat (4) minggu selepas semester/sesi bermula tanpa kebenaran bertulis daripada Dekan Fakulti untuk menangguhkan pengajiannya akan diberi status “Dibuang Kerja Kerana Gagal Mendaftar”.
Pelajar yang telah “Dibuang Kerja Kerana Gagal Mendaftar” boleh merayu secara bertulis kepada Dekan untuk meneruskan pengajian dalam tempoh tidak lebih daripada dua (2) semester berturut-turut dengan mengenakan pemprosesan permohonan dan denda pendaftaran lewat seperti yang ditetapkan oleh Universiti.
Pelajar yang telah menghantar tesis untuk peperiksaan dikehendaki mendaftar untuk mengekalkan statusnya sebagai pelajar pasca siswazah sehingga peperiksaan tesis selesai.
Pelajar yang telah melebihi tempoh maksimum pengajian dan belum menghantar tesis/laporan projek mereka dikehendaki memohon lanjutan tempoh pengajian daripada Fakulti sekurang-kurangnya empat (4) minggu dari tarikh pendaftaran.
Semua permohonan lanjutan pengajian hendaklah dibuat menggunakan borang Permohonan Pelanjutan Pengajian (UKM/PPPS/C/PO3/AK06/02).
Pendaftaran hendaklah dibuat dalam tarikh dan masa yang ditetapkan.
Pelajar boleh meminta penangguhan atau penangguhan pendaftaran berdasarkan alasan yang munasabah. Permohonan bertulis hendaklah dihantar ke Pusat Pengurusan Akademik (PPA) dalam tempoh empat (4) minggu pertama setiap semester.
Pelajar yang gagal mendaftar pada semester/sesi yang ditawarkan tanpa kelulusan bertulis daripada Dekan Fakulti untuk menangguhkan pendaftaran, tawaran kemasukan akan dibatalkan.
Pada setiap semester, pelajar akan dianugerahkan gred sebagai penilaian. Taraf pencapaian akademik dan syarat untuk menyambung pengajian adalah seperti berikut:
| Purata Mata Gred | Status Pencapaian | Kelayakan untuk Melanjutkan Pelajaran |
| PNGK ≥ 3.00 | Lulus | Layak |
| 2.00 ≤ PNGK ≤ 3.00 | Lulus bersyarat | Percubaan |
| PNGK < 2.00 | Gagal dan diketepikan | Tidak layak |
Pelajar hendaklah mencapai PNGK 3.00 pada setiap semester dan lulus semua kursus seperti yang ditetapkan oleh program. Pelajar yang mendapat gred C- dan ke bawah dikehendaki mengulang kursus.
Pelajar yang tidak meningkatkan prestasinya kepada sekurang-kurangnya PNGK 3.00 pada semesternya di mana dia telah diberi status “Lulus Bersyarat”, akan diberhentikan daripada program pengajiannya. Seseorang pelajar tidak akan diberikan status “Lulus Bersyarat” selama dua semester berturut-turut sepanjang pengajiannya.
Mod Penyelidikan
Penilaian pelajar di bawah mod penyelidikan adalah melalui laporan kemajuan calon, penilaian pembentangan cadangan penyelidikan, penilaian seminar pemantauan dan peperiksaan lisan.
Laporan kemajuan calon perlu diserahkan oleh penyelia pada setiap akhir semester. Seseorang pelajar boleh diberi status “Gagal dan Diberhentikan kerana Prestasi Akademik” jika calon mendapat laporan kemajuan seperti berikut:
Pelajar perlu menghasilkan tesis yang akan dinilai oleh Pemeriksa Luar dan Pemeriksa Dalam. Pelajar kemudiannya perlu membentangkan dan mempertahankan tesis di hadapan Jawatankuasa Peperiksaan Lisan
Kaedah Penyelidikan
Semua pelajar di bawah mod penyelidikan dikehendaki menghadiri dan lulus kursus Metodologi Penyelidikan KKKF6003 untuk pengijazahan. Pelajar dikehendaki mendaftar kursus pada akhir tahun pertama pengajian mereka. Tujuan kursus ini adalah untuk menyediakan siswazah baharu.
Pemantauan Kemajuan Pelajar
Proses pemantauan yang berkesan adalah penting untuk memastikan pelajar dapat menamatkan pengajian mereka dalam masa yang ditetapkan dan mematuhi semua syarat yang ditetapkan. Kemajuan pelajar boleh dipantau melalui beberapa kaedah seperti berikut:
Peraturan Universiti Kebangsaan Malaysia (Pengajian Siswazah) 2015 menetapkan Penyelia Induk atau Pengerusi Jawatankuasa Penyeliaan hendaklah mengemukakan laporan kemajuan calon kepada Urusetia/AJK Pengajian Siswazah setiap semester sepanjang tempoh pengajian.
Seminar ini dianjurkan pada akhir kursus Metodologi Penyelidikan (KKKF6003) di mana pelajar yang mendaftar untuk kursus tersebut diminta membentangkan cadangan penyelidikan mereka. Dua (2) penilai dalam bidang berkaitan akan dilantik untuk menilai cadangan penyelidikan pelajar.
Seminar ini dianjurkan pada setiap semester untuk pelajar membentangkan kemajuan penyelidikan mereka. Pembentangan akan dikendalikan oleh pelajar Sarjana yang berada di semester ketiga pengajian dan pelajar PhD pada semester ketiga dan kelima pengajian. Dua (2) penilai dalam bidang berkaitan akan dilantik untuk menilai kemajuan penyelidikan pelajar.
Pembentangan akhir penyelidikan hendaklah dibuat sebelum penghantaran tesis/disertasi untuk peperiksaan. Pembentangan akhir mesti diluluskan oleh penyelia.
Buku log boleh digunakan untuk mendokumentasikan kemajuan pelajar. Buku log perlu sentiasa dikemaskini dengan nota tentang perkara yang dibincangkan semasa mesyuarat penyelia-pelajar. Maklumat dalam buku ini boleh dijadikan rujukan kepada penyelia untuk menyediakan Laporan Kemajuan Calon. Fakulti perlu menyediakan setiap pelajar dengan buku log. Kedua-dua penyelia dan pelajar mesti menandatangani buku log semasa setiap mesyuarat.
Penulisan Tesis
Semua pelajar hendaklah menulis tesis mereka dalam Bahasa Melayu
Pelajar boleh memohon untuk menulis tesis / disertasi dalam Bahasa Inggeris dengan kelulusan Dekan. Permohonan hendaklah dibuat secara bertulis selewat-lewatnya pada semester kedua (2) bagi calon Sarjana bagi program Sarjana dan semester empat (4) bagi calon program PhD.
Penulisan tesis hendaklah mengikut Garis Panduan Penulisan Tesis UKM mengikut GAYA UKM. Templat boleh dimuat turun dari laman web Pusat Siswazah melalui pautan berikut: http://www.ukm.my/pusatsiswazah/templat-gayaukm/
Ambang maksimum untuk tesis Sarjana hendaklah tidak melebihi 60,000 patah perkataan manakala tesis program kedoktoran hendaklah tidak melebihi 100,000 patah perkataan.
Keperluan Penerbitan
Setiap pelajar perlu memenuhi keperluan penerbitan Fakulti untuk pengijazahan seperti berikut:
| Bidang Penyelidikan | MSc | PhD |
| Menerbitkan satu (1) artikel jurnal berindeks scopus/wos | Menerbitkan dua (2) artikel jurnal berindeks scopus/wos |
| Menerbitkan satu (1) artikel jurnal daripada kategori berikut:
| Menerbitkan satu (2) artikel jurnal daripada kategori berikut:
|
Graduan Tepat Masa
Graduan Tepat Masa atau GOT adalah pengiktirafan yang diberikan kepada pelajar PhD yang menamatkan pengajian dalam tempoh 7 semester atau 42 bulan dari tarikh pendaftaran.
Tujuh (7) semester atau dalam tempoh 42 bulan dikira dari tarikh pendaftaran sehingga tarikh tamat pengajian diluluskan oleh Senat. Bagi calon yang menukar daripada Sarjana kepada PhD, tempoh pengajian dikira dari Tarikh pendaftaran Sarjana dan bukan selepas penukaran.
Salah laku penyelidikan ialah perbuatan yang melanggar etika penyelidikan seperti pemalsuan, pemalsuan atau plagiarisme dalam menghasilkan penulisan tesis/disertasi, laporan, kertas kerja, tugasan, dan dapatan kajian. Merujuk kepada Universiti Kebangsaan Malaysia (Pengajian Siswazah) 2015, berikut adalah jenis salah laku penyelidikan:
Fabrikasi (Rekaan):
Pemalsuan:
Plagiarisme:
Peraturan 30 (3) Peraturan Universiti Kebangsaan Malaysia (Pengajian Siswazah) 2015 memerlukan semakan percuma plagiarisme tesis / disertasi yang dihantar untuk peperiksaan menggunakan perisian Turnitin.
Sila kemaskini Fakulti sebarang perubahan alamat surat-menyurat, no telefon. dan alamat e-mel.
Setiap pelajar yang mendaftar bermula sesi 2016/2017 akan diberikan akaun emel rasmi UKM yourmatricno@siswa.ukm.edu.my (contohnya P12345@siswa.ukm.my). Segala pengumuman/maklumat rasmi berkaitan pengajian anda di UKM akan dihantar ke emel rasmi UKM. Anda boleh mengaktifkan akaun e-mel ini di https://www.ukm.my/speep/
Langkah demi langkah tentang cara mengaktifkan alamat e-mel siswa anda boleh diakses melalui pautan berikut: https://appsmu.ukm.my/speep/usermanual.pdf
Langgan senarai mel kumpulan ‘siswazahfkab’ untuk hebahan tentang program akademik dan aktiviti pelajar. Sila e-mel ke ictfkab@ukm.edu.my atau nurfarah@ukm.edu.my untuk meminta e-mel edu anda dimasukkan ke dalam senarai mel pasca siswazah.
Semak Papan Kenyataan Lepasan Ijazah dan laman web Pusat Siswazah (ukm.my/pps) dengan kerap.
Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina,
Universiti Kebangsaan Malaysia,
43600 UKM Bangi,
Selangor Darul Ehsan, Malaysia.
Tel : +603 8911 8001
Faks : +603 8925 2546
Emel : kppfkab@ukm.edu.my
Waktu Urusan
ISNIN – KHAMIS
08:00 – 17:00
(13:00 – 14:00 Tutup)
JUMAAT
08:00 – 17:00
(12:15 – 14:45 Tutup)
HUJUNG MINGGU & CUTI UMUM
Tutup
Sila gunakan pelayar terkini untuk paparan terbaik.
Hakcipta © 2024 Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina UKM